Feelgood

Recensie | Zomer in de kleine bakkerij – Jenny Colgan

Van Luitingh – Sijthoff kreeg ik het boek Zomer in de kleine bakkerij toegestuurd, waarvoor ik hun heel erg wil bedanken. Sinds het eerste deel van deze serie is uitgekomen, ben ik een groot fan van de kleine bakkerij! Het is een lekkere feelgood waar ik elke keer weer aan terug moet denken. Nu mag ik deel 2 lezen en was ontzettend benieuwd hoe het verder ging met Polly, Neil en alle andere bewoners van Mount Polbearne. Benieuwd wat ik van Zomer in de kleine bakkerij vond? Je leest het weer hieronder!

Zomer in de kleine bakkerij - Jenny Colgan (Artikel)

Naam: Zomer in de kleine bakkerij
Auteur: Jenny Colgan
Uitgeverij: Luitingh – Sijthoff Amsterdam
Aantal pagina’s: 368 pagina’s
Originele titel: Summer at Little Beach Street Bakery

Het is eindelijk zomer in de kleine bakkerij aan het strand. Polly Waterford is gelukkiger dan ooit: haar bakkerij loopt goed en samen met Huckle, de liefde van haar leven, geniet ze van het leven in het havenstadje Mount Polbearne, dat haar thuis is geworden. Toch zit er een donker randje aan de fijne zomerbries die door het dorp waait. Selina, Polly’s vriendin die sinds kort weduwe is, wil verhuizen naar het eiland. Maar Polly draagt een geheim met zich mee dat Selina’s herstel overhoop kan gooien. En wanneer de oude eigenaar van de bakkerij opeens sterft staat Polly’s bedrijf op het spel. Zal Polly alles verliezen waar ze van houdt?

Ik hou van de Kleine bakkerij aan het strand serie. Het is op en top feelgood met een vleugje drama on the side. Jenny Colgan weet ook met dit deel de lezers weer te vermaken met een spannend maar fijn verhaal!

In Zomer in de Kleine Bakkerij gaat het verhaal verder waar het in De Kleine Bakkerij aan het Strand eindigde. De setting is weer helemaal vertrouwd en de karakters komen (bijna) allemaal weer terug! Je krijgt in het begin van het boek een fijne terugblik wat voor lezers natuurlijk heel fijn is. Weer even een flashback wat er in het eerste deel gebeurde zonder dat je het hele eerste boek opnieuw hoeft te lezen. Daarna kun je aanvallen in het nieuwe Zomer in de Kleine Bakkerij.

Ik heb in dit boek wederom genoten van Polly, Neil en Huckle. Ze zijn spontaan, grappig en geven ontzettend veel liefde aan iedereen om hun heen. Dat zie je in het boek ook weer terugkomen en is ontzettend fijn om te lezen. Polly krijgt in Zomer in de Kleine Bakkerij te maken met veel tegenslagen. De een nog erger dan de ander. En waar ik het voor een feelgood soms toch wat tè negatief vond overkomen, bewonderde ik karakter Polly om haar doorzettingsvermogen! Ze probeert het negatieve om te zetten in iets positiefs en dat zie je terug in het verhaal.

Toch vond ik Zomer in de Kleine Bakkerij iets minder dat het eerste deel. Ik las er minder soepel doorheen en heb mij groen en geel geërgerd aan de nieuwe manager. Te negatief, te hysterisch voor zo’n leuke feelgood. Aan het einde van het boek herpakte het zichzelf weer en kwam de fijne feelgood feeling weer om te hoek met een stukje spanning en ontzettend veel vriendschap en liefde. Wat in mijn ogen veel beter past bij Polly en Mount Polbearne.

‘Het heeft geen zin om verbitterd te zijn over het feit dat er klootzakken bestaan. Die heb je nodig om de aardige mensen te herkennen’

De schrijfstijl van Jenny Colgan blijft gewoon ijzersterk. Een lekker geschreven feelgood met een vleugje drama (dit keer een grote vleug) en humor. Een goede opbouw, fijne verhaallijn en ontzettend leuke karakters. Ondanks dat ik dit boek iets minder vond dan de eerste, heb ik toch ontzettend genoten.

Ik kijk uit naar het derde deel, Winter in de kleine bakkerij. En ben heel erg benieuwd wat er dan gaat gebeuren! Hij komt op 8 oktober 2020 uit. Ik kan niet wachten.

Benieuwd geworden naar deze serie? Via onderstaande link kun je dit boek bekijken en bestellen.  De manier om niet je huis uit te hoeven maar tóch de boekenwereld te steunen!

Zomer in de Kleine Bakkerij verdient van mij 3 hartjes. De karakters zijn nog steeds leuk om over te lezen, maar dit keer vond ik de hysterie en de negativiteit in het boek iets overheersend. Ondanks dat in het einde de feelgood weer helemaal terug kwam. Het eerste deel gaf ik 4 hartjes, daarom het tweede deel 3.

Heb jij Zomer in de Kleine Bakkerij van Jenny Colgan al gelezen? Wat vond jij van het verhaal en de schrijfstijl? Laat het mij weten hieronder in de reacties, op Instagram of gezellig op Facebook

Bazarow is een website die denkt aan de belangen van iedereen die meegewerkt heeft aan dit boek. Van schrijver tot publisher en van vertalers tot de boekhandelaren. Helaas zien we de laatste jaren dat veel online megagiganten de touwtjes in handen hebben omdat er meer online geshopt wordt. Dit is funest voor iedereen in de boekenwereld. Doordat de megagiganten de boeken met korting inkopen, worden de winsten van zowel de schrijver, vertalers, uitgeverijen als de boekhandelaren minder. Via Bazarow steun je dus de schrijver en vertaler van het boek, de uitgeverij maar ook jouw lokale boekhandel. Op een eerlijke manier! Een top initiatief als je het mij vraagt. Meer informatie vind je hier. Ik steun dit project en doe daarom mee met hun vriendenprogramma. Omdat ik graag mijn bijdrage wil leveren voor een eerlijke handel in de boekenwereld. Help jij de boekenwereld ook weer groter worden? ♥

2 gedachten over “Recensie | Zomer in de kleine bakkerij – Jenny Colgan