Kinderboeken, Recensies

Recensie | Superkat, bijzonder gewoon – Cora Sakalli

Voorlezen is bij ons thuis dagelijkse kost. Zonder een verhaaltje voor het slapen gaan, is de avondroutine niet compleet. Toen de publicatie dag bekend werd van het kinderboek Superkat, bijzonder gewoon van Cora Sakalli, was ik eigenlijk meteen enthousiast om dat verhaal voor te lezen aan mijn kindjes. En dat mocht van Overamster uitgeverij. Waarvoor mijn dank groot is. Benieuwd wat ik van dit kinderboek vond? Je leest het hieronder.

Line

Superkat, bijzonder gewoon - Cora Sakalli

Naam: Superkat, bijzonder gewoon
Auteur: Cora Sakalli, met illustraties van Berber van den Brink
Uitgeverij: Overamstel uitgevers, Moon
Aantal pagina’s: 32
Genre: Kinderboeken
Originele titel: Superkat, bijzonder gewoon

Line

Piek wil een kat. Maar geen gewone kat, nee, Piek wil een heel BIJZONDERE kat. Vol verwachting gaat hij naar de beste uitvinder van het land. Hij gaat meteen aan de slag en een week later kan Piek haar bijzondere Kat ophalen. En wauw, wat is hij mooi! Piek is súpertrots op Superkat. Maar dan komt ze erachter dat Superkat misschien een beetje té bijzonder is. Is gewoon zijn misschien bijzonder genoeg?

Voorlezen voor mijn kinderen is iets wat dagelijks aan de orde komt. Het is onze dagelijkse avondrouting: voorlezen voor het slapen gaan. En al schiet het er nog vaak bij in bij onze jongste (want hij is 1,5 jaar en snapt er nog weinig van), bij onze oudste van 5 jaar is het vaste prik. Toen ik zag dat Superkat, bijzonder gewoon uitgegeven werd door Overamstel uitgeverij, was ik ontzettend benieuwd. Want niet alleen de prachtige illustraties vielen op, maar ook de boodschap achter dit verhaal vond ik eentje die ik graag met mijn dochter wilde delen.

Superkat, bijzonder gewoon is een ontzettend leuk kinderboek met prachtige, kleurrijke illustraties van Berber van den Brink. Op een leuke manier weer schrijfster Cora Sakalli een belangrijk onderwerp onder de aandacht te brengen bij zowel kind als ouder. En door een lieve kat, met een hart van goud in de hoofdrol te verwerken, is dat onderwerp ineens in handbereik en kun je er als ouder gemakkelijk op inhaken. Door dit verhaal als leidraad te gebruiken, kun je op een kinderlijke manier de boodschap van dit verhaal goed onder de aandacht brengen.

En de boodschap achter dit verhaal is een belangrijke. want Piek wil een superkat. Maar hij komt er al snel achter dat een superkat misschien toch een beetje te bijzonder is. Daarin laat je een kind weten dat bijzonder zijn super leuk is, maar dat je ook gewoon jezelf mag zijn. Dat we allemaal bijzonder zijn van onszelf. Hoe we ons ook gedragen, welke kleding we ook aan hebben of welke dingen we leuk vinden. Iedereen is bijzonder gewoon.

Ik kan alleen maar toejuichen dat op deze manier, zulke verschillende en belangrijke onderwerpen al vroeg onder de aandacht gebracht worden bij kinderen. Dus laten we dat bij kinderen, als we dat doen, dan vooral op deze manier doen. Door middel van begrijpend lezen en het verhaal daarna te vertalen naar jouw eigen, passende manier.

Superkat, bijzonder gewoon is dus een super leuk kinderboek met prachtige illustraties. Het is kleurrijk, gezellig, lief en leerzaam. Wij hebben hier thuis genoten van dit verhaal en geven het daarom maar liefst vier hartjes. Verdient!, zoals mijn dochter zei na het lezen van dit boek.

Ook benieuwd geworden naar dit boek? Omdat ik het belangrijk vind om de lokale boekhandelaren te steunen, vind je hieronder een link naar Libris. Libris is een boekhandelaar die je door heel Nederland vindt en waar waarschijnlijk ook jouw lokale boekhandel bij aangesloten is.

Heb jij Superkat, bijzonder gewoon ook al gelezen? Zou het een boek kunnen zijn die jij met jouw kinderen zou willen lezen? Wat vind jij van een verborgen boodschap in een kinderboek? Laat het mij hieronder weten, op Facebook of Instagram en praat gezellig mee.