Een heel lange tijd geleden kwam ik dit boek al eens tegen op Instagram. Het verhaal Eén van Sarah Crossan sprak mij eigenlijk gelijk aan. Toen ik hem in 2019 kreeg via de Hebban Adventkalender wist ik dat het een boek zou zijn die ik snel ging lezen. Dat bleek, want ik las hem in januari van dit jaar al uit. Benieuwd wat ik van dit boek vind? Je leest mijn eerlijke recensie hieronder.

Een - Sarah Crossan

Naam: Eén
Auteur: Sarah Crossan
Uitgeverij: Pepper Books
Aantal pagina’s: 294
Genre: Young Adult, Contemporary
Originele titel: One
Uitvoering: Ebook en Paperback

Grace en Tippi zijn een Siamese tweeling van bijna zeventien die niet anders weten dan dat ze samen zijn. Hun leven verandert echter drastisch wanneer ze niet langer thuis les kunnen krijgen, maar naar de lokale middelbare school moeten. Daar ontkomen ze niet aan gestaar en gepest, maar ontdekken ze ook dat anders zijn soms voordelen heeft. Wat ze echter nog niet weten is dat ze een hartverscheurende beslissing moeten nemen; een beslissing die hun leven nog ingrijpender zal veranderen.

Eén van Sarah Crossan is een bijzonder en emotioneel verhaal over twee zussen die als Siamese tweeling geboren zijn. Je wordt meegetrokken in hun leven en hoe zij de wereld meemaken als Siamese zusjes. Een krachtig en uniek verhaal in mijn ogen.

Ik wilde dit verhaal dus al heel lang lezen. Het sprak mij aan omdat het over een onderwerp gaat die je niet vaak in een boek terug ziet. Je leest er wel eens over op internet of ziet er een documentaire over op televisie, maar in fictieve boekvorm heb ik het nog niet gezien. Dit sprak mij aan en ben echt blij verrast met dit verhaal.

Ook de karakters zijn leuk. Je gaat van ze houden, vooral van de zusjes en hun vrienden. De zusjes zijn sterk, soms onzeker maar tegelijk positief en liefdevol. Hun zusje Draak is ook een lieverd. Cijfert haarzelf te vaak weg omwille van haar zussen, maar doet dat met zoveel liefde. En liefde vind je in dit boek genoeg.

‘Al dat ‘jij’ en ‘ik’ is een leugen. Er is altijd alleen maar ‘wij’ geweest.’

Eén is een boek die geschreven is in vrije versvorm. Wat dat inhoudt is dat het verhaal als een soort gedicht is geschreven zonder regelmatige strofebouw, geen rijmschema en geen gelijke regellengte. In het begin wist ik niet goed wat ik hiervan moest vinden, maar hoe verder ik in het boek kwam, hoe meer ik van deze schrijfstijl ging houden. Het leest heel overzichtelijk, fijn en rustig waardoor het heel relaxed leest. De hoofdstukken zijn niet lang waardoor je makkelijk tussen het lezen door even een pauze kunt nemen zonder gelijk het gevoel te hebben dat je uit het verhaal bent. Door de humor in dit boek blijft het luchtig en lees je lekker door alle gebeurtenissen heen.

Ook merk je in dit boek dat de schrijfster genoeg research heeft gedaan naar dit onderwerp. Dit maakt dat het realistisch in elkaar zit. Niets is fijner dan een auteur die goede research doet voor zijn/haar boek.

Benieuwd geworden naar het boek van Sarah Crossan? Hij is zowel in e-book als in paperback te verkrijgen. Via onderstaande link kun je het boek bekijken, nog meer reviews lezen en zelfs het eerste hoofdstuk vooruit lezen. Via bol.com kun je het boek bekijken en kopen. Zo geef je Lovethesmellofbooks.nl ook nog een beetje liefde! Liever naar de stenenboekhandel? Ook dat kan ik alleen maar supporten!!

Eén van Sarah Crossan verdient in mijn ogen echt haar vier hartjes rating. Ik heb volop genoten. Van de schrijfstijl, het verhaal en de karakters. Daarnaast heeft ze gewoon goede research gedaan en vind ik het een uniek verhaal.

Heb jij Eén van Sarah Crossan al gelezen? Wat vond jij van dit boek en het onderwerp? Laat het mij weten in de reacties hieronder, op Instagram of gezellig op Facebook

P.S. Opzoek naar een andere aanrader? Lees hier mijn andere recensies.