Recensies, Young Adult

Recensie | Verdermeer – Tahereh Mafi

Toen ik een tijdje terug de boekenwinkel in liep (en ja, dat doe ik regelmatig) viel mijn oog op deze prachtige cover. Wat een kleurexplosie, wat een vrolijkheid en wat een mooie verschijning. Ondanks dat het een kinder,- jeugdboek is, heb ik veel, heel veel goede verhalen gehoord van mede leesfanatiekelingen. Ga ik dit boek ook net zo leuk vinden? En wordt deze aankoop (gebaseerd op de cover) een miskoop?

Boek:
Verdermeer
Auteur: Tahereh Mafi
Uitgever: Blossom Books
Aantal Pagina’s: 372
Genre: Fantasie, Kinder & Young Adult
Vertaling: Furthermore
Uitvoering: Hardback
Prijs: €17,50

Het is bijna drie jaar geleden dat de vader van de twaalf jaar oude Alice Alexis Koningsdauw uit Ferenwoud verdween met niets anders bij zich dan een liniaal. Alice is vastbesloten om hem terug te brengen maar ze heeft geen idee hoe. Wat ze wel weet, is dat ze nog meer houdt van Vader dan ze houdt van avontuur en nu gaat ze het een beleven om de ander te vinden.
Alice moet door het mysterieuze, gevaarlijke land Verdermeer reizen, waar onder soms boven is, papier tot leven komt en links soms rechts is maar soms ook heel erg krom. In deze wereld is niets wat het lijkt en Alice heeft al haar moed en verstand nodig om te kunnen overleven – maar het is vooral haar hart dat ze moet leren vertrouwen.

Quote uit het boek: Hij begreep niet dat een te lang verwaarloosd gebroken hart uiteindelijk zal ophouden met kloppen.’

De cover
Zoals ik eerder al vertelde is de cover écht een plaatje. Lekker kleurrijk wat het oog van de lezer natuurlijk gelijk naar dit boek trekt. Daarnaast zijn de letters blauw glimmend wat een extra mooi, shiny effect aan de cover geeft. Toen ik de foto op mijn instagram plaatste, was de eerste reactie natuurlijk over de kaft. De eyecatcher van dit boek.

Van de schrijfstijl weet ik niet zo goed wat ik moet vinden. Het is een aparte schrijfstijl die ik nog niet eerder tegengekomen ben. Wat het dus wel heel uniek maakt. Het is dus apart, maar absoluut niet storend. De schrijfster verteld het verhaal van Alice, Ferenwoud en Verdermeer. Beste lezer, ik hoop dat je houdt van.. dit is bijvoorbeeld hoe Tahereh Mafi het einde begint. Het is dus net alsof zij het verteld, het in je hoofd aan je voorleest. Heel uniek, heel mooi, maar zeker een stijl waar je van moet houden. Ik heb deze schrijfstijl na een paar hoofdstukken toch wel omarmt. Het voelt heel persoonlijk en zoals ik al zei, het is soms net alsof ze het in mijn hoofd voorleest. Heel ‘intiem’ eigenlijk.

Quote uit het boek: Verander gewoon de manier waarop we kijken. Verander nooit wie je bent.’

Wat vond ik er van?
Het is natuurlijk een jongerenboek en met mijn 25 jaar was ik bang dat ik toch buiten de doelgroep voor dit boek zou vallen. Dit boek moet je proberen te lezen uit het oogpunt van een 12 jarige. Zoals ik al zei is het een kinder,- jongerenboek die eveneens goed past in de Young Adult genre. Het heeft natuurlijk een fantasiegehalte van ‘heb ik jou daar’, maar hebben we dat tegenwoordig allemaal niet af en toe een beetje nodig? Jong én oud? Even lekker ontsnappen van de echte wereld en even in een wereld stappen waar boven soms onder is, een liniaal staat voor ‘tijd’ en we bloemen kunnen eten als ontbijt, lunch en avondeten.

Verder, met een hoofdkarakter die Alice heet, wil je al snel de link met dé Alice van Alice in Wonderland maken. Met beide verhalen die overstroomt worden door fantasie, magie en verschillende landen, zullen sommige lezers deze link dus erg snel leggen. Ik hou zelf heel erg van Alice en in het begin moest ik persoonlijk heel erg aan wennen aan de kleine overeenkomsten die ik als lezen zag. Wat me wel opviel was dat ik later in het boek dat dus totaal niet meer had en ik dit boek echt als een op zichzelf staand verhaal ging zien.

Een verhaal die zeker de moeite waard is om te lezen. Of ik hem aan zou raden aan mijn eigen vrienden weet ik niet. Daarvoor is het wellicht iets te ‘kinderlijk’. Ik had zelf niet veel ouder moeten zijn en zet de grens voor dit boek echt max. op begin 20. Maar dat is mijn mening en ben er van overtuigd dat sommige mensen er anders over zullen denken en het wellicht op hun 30ste nog steeds een prachtig verhaal vinden. Dat mag, dat vind ik dus het mooie aan het lezen van boeken. Leest wat je wilt lezen en wat jij leuk vind!

Quote uit het boek:Er was net genoeg schaduw om hem tegen de zon te beschermen, maar af en toe glipte er een straal door een kiertje om hem eraan te herinneren hoe duf en dof ze zouden zijn zonder de zon.’

Een boek vol met mooie quotes, gedachten en inspirerende (levens)doelen. Voor mij is dit boek zeker 4 harten waard. Ben je nieuwsgierig naar dit boek, dan raad ik je zeker aan deze nieuwsgierigheid te belonen door hem aan te schaffen (dit kan bijvoorbeeld heel easy via bovenstaande link). Gewoon lekker weg te kruipen in een boek vol fantasie. Soms hebben we dat ook gewoon nodig. Althans, ik wel!

Heb jij Verdermeer ook gelezen? Wat vond jij ervan? Heb jij ook genoten of moest je juist heel erg wennen? Vond jij de cover ook zo waanzinnig mooi?!! Laat hieronder in de reactie aan mij weten wat jij er van vond. Ik ontzettend benieuwd naar jou mening.