Cozy-crime

Recensie | Dood op kasteel Brémont – M.L. Longworth

Van New Book Collective kreeg ik een persoonlijk geschreven kaartje over de cozy-crimes boeken Dood op kasteel Brémont en Moord in Rue Dumas. Ik mocht het eerste deel van deze cozy-crime serie alvast lezen om te kijken of dit genre bij mij past. Normaal lees ik geen crime boeken, maar met veel enthousiasme wilde ik dit boek wel graag proberen. Benieuwd wat ik van Dood op kasteel Brémont vind? Je leest het hieronder.

Dood op kasteel Brémont - M.L. Longworth

Naam: Dood op kasteel Brémont
Auteur: M.L. Longworth
Uitgeverij: Uitgeverij Manteau
Aantal pagina’s: 320
Genre: Crime
Originele titel: Death at Chateau Bremont

In Dood op kasteel Brémont wordt het duo Antoine Verlaque en Marine Bonnet geconfronteerd met twee moorden. Als de edelman en documentairemaker Étienne de Brémont de dood vindt na een val uit het raam van het oude, onbewoonde chateau van de familie, gonst het in de stad van de geruchten. Was het een ongeval, een wanhoopsdaad of moord?

Onderzoeksrechter Verlaque vermoedt boos opzet. Als hij verneemt dat Marine als jong meisje de familie Brémont goed heeft gekend, roept hij haar hulp in. Het altijd zo idyllische Aix-en-Provence lijkt opeens te wemelen van de mensen die van de dood van Brémont geprofiteerd kunnen hebben, onder wie playboy en polospeler François – de broer van Étienne – die diep in de schulden zit en zich inlaat met nogal ongure figuren. Wanneer de speurders hun lijst van verdachten aan het inkorten zijn, sterft er weer iemand. Ditmaal is er geen twijfel mogelijk dat het moord betreft.

Wanneer je begint in Dood op kasteel Brémont, kom je gelijk lekker in het verhaal. Het start eigenlijk meteen met de dood van de eerste personage. Meteen een stukje spanning dus. Hierdoor wordt je als lezer gelijk beloont en wil je doorlezen. Je detective modus gaat aan en naarmate het verhaal vordert ga je zelf de detective uithangen.Je wordt nieuwsgierig en wilt weten wie het gedaan heeft.

De schrijfstijl van M.L. Longworth is fijn. Het verhaal leest ontzettend fijn weg en is vlot geschreven. Ik heb nooit eerder iets gelezen van deze auteur, maar het is altijd leuk nieuwe schrijvers te ontdekken. Qua spanningslevel blijft dit verhaal echter wat op de vlakte. Maar misschien dat het daarom wel een cozy-crime heet. Ik heb erg genoten van de schrijfstijl omdat je echt even meegenomen wordt naar het prachtige Frankrijk. De heerlijke sfeer, de cultuur, het eten en de wijn, je vind het in dit boek allemaal weer terug.

Cozy-Crime

Ik ben het genre cozy-crime gaan definiëren als een boek waar crime centraal staat, maar waar liefde en romantische aspecten ook in terug komen. Het is een beetje een combinatie van twee in één. In Dood op kasteel Brémont is de dosis mooi verdeelt. Het ene moment zit je in een politiezaak en het andere moment kun je genieten van de romances tussen de hoofdpersonages.

Dood op kasteel Brémont krijgt van mij een vier hartjes rating. Het is een leuk verhaal met een fijne schrijfstijl. De sfeer in het boek krijg je als lezer goed mee en daardoor waan je je even in het prachtige Frankrijk. Toch bleef de spanning wat op de oppervlakte. Van mij had daar wel iets meer van in mogen zitten. Toch vond ik het een fijn boek om te lezen. Ik ben dan ook ontzettend benieuwd naar het tweede boek van deze schrijver: Moord in de Rue Dumas.

Benieuwd geworden naar dit nieuwe genre: Cozy-crime en nieuwsgierig naar Dood op kasteel Brémont? Via onderstaande link kun je het boek bij jouw lokale boekhandel bestellen.

Heb jij het boek Dood op kasteel Brémont al gelezen of staat hij nog op je wishlist? Laat het mij weten in de reacties hieronder, op Instagram of Facebook. Kom gezellig praten over dit boek.