Recensie | Als je wint – Gaby Rasters

Deze maand mocht ik van VBKLab en Gaby Rasters meedoen met de booktour van Als je wint. Het nieuwe boek van Gaby Rasters. Het straalt helemaal kerst uit, en daar had ik wel weer zin in. En ik heb eerder Hemelse Modder van Gaby gelezen, ik was dus heel benieuwd naar haar nieuwe kerstige verhaal. Hieronder lees je mijn recensie van Als je wint.

Als je wint - Gaby Rasters

Naam: Als je wint
Auteur: Gaby Rasters
Uitgeverij: VBK Lab
Aantal pagina’s: 279
Originele titel: Als je wint

Prijzen kun je winnen maar liefde, die moet er zijn…
Tess ervaart dat wat echt van waarde is, geen prijs heeft…

Tess laat zien dat geld niet altijd gelukkiger maakt. Ze heeft dan wel een grote prijs gewonnen, maar dat maakt haar leven niet eenvoudiger. Naïef als ze soms kan zijn gaat ze altijd uit van het goede in mensen waardoor er soms onverwachte vriendschappen ontstaan, maar ze ook regelmatig haar neus stoot. De vraag is of ze de man die opeens bij haar op de stoep staat en claimt haar echte vader te zijn, binnenlaat in haar leven. Of is hij uit op geld, net zoals haar (ex) Vince? En wat betekent dit voor de relatie met haar neef en beste vriend bakker Justin nu haar echte vader op het toneel is verschenen? Opeens zijn ze geen familie meer….

Als je wint is een heerlijk verhaal die veel warmte uitstraalt. Tess is een naïeve jonge vrouw die al veel op haar bordje gekregen heeft, maar ondanks alles toch altijd voor een ander klaar staat. Eigenlijk het hele verhaal door krijgt Tess veel verschillende dingen te verwerken. Leuke dingen, maar vooral veel minder leuke dingen. Hierdoor voel je erg mee met Tess. In het begin is ze erg naïef. De kleppen voor haar ogen zijn groot en ze is een goed voorbeeld van het concept ‘liefde maakt blind’. Ik vind het dan ook heel mooi hoe Tess zich als persoon ontwikkeld naarmate het verhaal vordert. Je ziet haar groeien op vele vlakken en dat maakt dat je je verbonden voelt met haar als personage. Ze is leuk, lief, staat voor iedereen klaar en heeft een gunfactor waar mensen nog van kunnen leren. Wat een prachtig personage heeft Gaby hier neergezet.

Gaby haar schrijfstijl is heerlijk. Er gebeurd een hoop in dit boek, maar het is overzichtelijk, loopt in goede lijnen door en leest vlot weg. En ondanks dat je te maken hebt met heel veel personages in het boek, is het heel gemakkelijk om ze uit elkaar te halen en weet je al snel wie, wie is. Ik zie het in boeken vaak anders en vind het dan ook een kunst dat het in dit boek zo overzichtelijk verwerkt is.

Ook de setting is heerlijk. Het is niet perse een kerstig verhaal, al zou je dat wellicht in eerste instantie wel denken. Kerst is wel een leidraad in dit boek. Het is een speciale periode in Tess haar leven met veel betekenis. Het gehele boek heeft een tijdlijn van ongeveer één jaar, anderhalf jaar met op het einde een grotere sprong naar de toekomst. Hierdoor speelt het verhaal zich dus niet alleen in de winter/kerst periode af.

Ik heb volop genoten van Als je wint en zal dit boek zeker aanraden aan de mensen om mij heen. Het is een fijn verhaal met een rollercoaster aan emoties, maar ook zeker heel wijze lessen. Zo laat dit verhaal zien dat je nooit op moet geven en dat echte vrienden goud waard zijn. Ik heb dit boek in mijn hart gesloten met name Tess en al haar bijzondere vrienden.

Heb jij ook zin in een verhaal gekregen om Als je wint te lezen? Je eigen mening te vormen? Via onderstaande link, kun je dit boek bij je lokale boekhandel aanschaffen.

Heb jij Als je wint ook al gelezen? Of staat hij nog op je TBR? Laat via de reacties hieronder, op Instagram of via Facebook weten wat je ervan vond, wat je verwachtingen zijn of waarom je juist dit boek niet zou willen lezen.