Recensie | Vallen – Jackie van Laren

Uitgeverij Boekerij heeft groots reclame gemaakt voor dit boek: Vallen van Jackie van Laren. De prachtige en kleurrijke cover maakte mij nieuwsgierig naar dit verhaal. Na het lezen van de achterkant was ik helemaal overtuigd. Ik-moest-dit-boek-lezen! En met een kennismakingsprijs van €5,- kon ik dit boek natuurlijk niet laten liggen.

In deze recensie lees je of dit boek mijn verwachtingen waar heeft gemaakt en wat ik van dit boek vind.

Boekinformatie:

Omslagfoto Vallen - Jackie van Laren

Boek: Vallen
Auteur: Jackie van Laren
Uitgever: Uitgeverij Boekerij
Aantal Pagina’s: 334
Vertaling:
Prijs: €5,00
Rating 4 hartjes

De jonge journaliste Anne Miller werkt voor een blad dat op de rand van de schandaaljournalistiek balanceert en is verloofd met de keurige, kreukvrije Ian. Tijdens een interview met Rory Maquary, leadzanger van een wereldberoemde rockband, gelauwerd acteur en beruchte Hollywood Bad Boy, blijkt Anne een onverwachte connectie te hebben met zijn driejarige zoontje. Het jongetje heeft het moeilijk sinds zijn moeder met de noorderzon vertrok en kan wel wat extra aandacht gebruiken.

In een opwelling doet Rory Anne een aanbod dat ze niet kan weigeren: als ze drie weken meegaat met de Amerikaanse tournee van zijn band en op zijn zoontje past, mag ze een exclusief diepteartikel over de band schrijven. Anne pakt zonder aarzelen haar tas en gaat. Ze houdt zichzelf voor dat ze het doet voor haar carrière en voor het kind. Maar bijna tegen wil en dank vallen Anne en Rory voor elkaar. De gevolgen zijn niet te overzien. Vallen is een roman over de verrassing van echte liefde, die er heel anders kan uitzien dan je ooit had verwacht…

Moment uit het boek: Hij moest de mooiste man van de wereld zijn, ook al kreeg hij het voor elkaar om zelfs met alleen een onderbroek aan er nog rommelig uit te zien”

De cover

Ik vind de cover echt prachtig! Kleurrijk, vrolijk en zeker heel erg opvallend. Het trok mijn aandacht meteen toen ik de cover voorbij zag komen op social media en in de boekwinkel. De mooie sierlijke letters geven kracht aan de titel en de in kleine lettertjes geschreven ‘Voor je het weet ben je verliefd’ maakt je erg nieuwsgierig naar de inhoud van dit boek.

Jackie van Laren schrijft Vallen vanuit verschillende perspectieven. De tour wordt voornamelijk vanuit Anna haar oogpunt bekeken, maar hoe verder je in het boek komt, hoe vaker je ook vanuit de gedachten en ogen van Roar dingen gaat bekijken. Maar maak je geen zorgen, ondanks dat het niet duidelijk aangegeven staat (door middel van een titel oid.) wordt het je toch al snel duidelijk vanuit welk oogpunt je op dat moment leest. Daarnaast wordt er met een ander soort lettertype aangegeven wanneer Anne haar gedachtenspinsels opschrijft voor haar artikel voor het blad waar ze voor werkt.

Toch had ik het begin van verhaal wel anders voorgesteld. Het begint eigenlijk gelijk bij het begin van de tour en dat Anne het kindermeisje is tijdens de tour. Mijn verwachting was dat er een soort aanloop naartoe zou zijn. Dat je in Anne haar leven beland, haar een periode volgt in haar dagelijkse leven en leest hoe ze door haar baas uitgekozen wordt om op tour te gaan, hoe haar relatie met Ian is. Gewoon, wat meer informatie over wie Anne is en hoe ze in haar leven stond voordat ze zo ineens besloot haar spullen te pakken en met de band op tour te gaan – als babysitter . Natuurlijk kom je daar in de loop van het verhaal wel achter, maar ik had toch meer een voorstuk verwacht.

Wat vond ik er van?

Ik vond het een heerlijk boek. De liefde die Anne tijdens de tour aan het lieve, maar soms ontroostbare jongetje Rowland geeft is diep en tastbaar! Je voelt het gewoon van de pagina’s afspatten.

Het is een heerlijke roman voor de jongere generatie, maar ook heel erg leuk voor de wat oudere generatie. Voor je het weet heb je het boek uit en snak je naar het vervolg. En dat is dan ook gelijk een heerlijk gedachten tijdens het lezen: Er ligt al een vervolg in de winkels namelijk, Opstaan van Jackie van Laren.

De hoofdpersonage Anne vind ik een schat van een vrouw. Ze zet iedereen op de eerste plaats en daarna pas haarzelf. Ze geeft zoveel liefde aan anderen en gunt iedereen om haar heen de hele wereld, wat ik zo ontzettend knap en lief van haar vind. Maar juist doordat ze zichzelf -in mijn ogen- iets te vaak wegcijfert, creëerde ze bij mij af en toe een irritatie-momentje. Op sommige momenten mocht ze van mij wel wat meer haar op de tanden hebben, iets vaker zeggen wat ze vond en opkomen voor haarzelf en haar gevoelens.

Ondanks dat kleine minpuntje ben ik ontzettend enthousiast over dit boek en naar het vervolg. Ik ben ontzettend benieuwd hoe het met Roar, Rowland en Anne afloopt. Maar ook of de band verder gaat of dat ze na de tour stoppen en voor hun eigen geluk kiezen. Het vervolg heeft een soortgelijke cover wat ook weer ontzettend uitnodigend is om te kopen. Ze passen heel erg mooi bij elkaar wat laat zien dat deze twee verhalen bij elkaar horen. Het is een geheel.

Interesse gekregen in dit boek?
Koop bij bol.com

Heb jij Vallen van Jackie van Laren ook gelezen en vond je het net zo goed als dat ik dat vond? Ga jij het vervolg ook lezen? Laat het me weten in een reactie hieronder. Ik ben erg nieuwsgierig naar jullie mening.