Recensies, Young Adult

Recensie | Duizend Hoog – Katharine McGee

Toen Duizend hoog van Katharine McGee in november 2016 uitkwam, heb ik hem gelijk voor de introductieprijs gekocht. Dit zou mijn volgende TBR boek worden. Een Gossip Girl achtig verhaal dat zich in de toekomst afspeelt.. ik ben heel erg benieuwd naar dit verhaal en of het mij die bookhangover kan geven die ik al een tijdje niet gehad heb.

Boekinformatie

Naam: Duizend hoog
Auteur:
Katharine McGee
Uitgever: Moon uitgevers Amsterdam
Aantal Pagina’s: 432
Genre: Fantasie, Young Adult
Vertaling: The Thousandth Floor
Soort: Paperback
Prijs: €19,99

In 2118 is New York de stad van innovatie en dromen. Iedereen wil iets en iedereen heeft iets te verliezen. Maar dan springt een meisje van een duizend-verdiepingen-tellende toren in Manhattans Upper East Side. Haar dood brengt een schandaal aan het licht dat zowel de elite op de bovenste verdieping als de gewone burgers van de laagste verdiepingen aangaat. In deze wereld wordt ‘wie hoog klimt kan laag vallen’ wel heel letterlijk…

De cover

Ik vind het een mooie classy omslag zonder te veel poespas. Waar het om gaat is wat je ziet, de toren. Omdat ze de toren met goud hebben geaccentueerd valt hij echt op en komt hij nog meer tot zijn recht. Niet teveel poespas, maar gewoon precies genoeg. Ik vind het een prachtige cover!

Schijfstijl

Wat een goed geschreven en in elkaar gezet verhaal! De verdeling tussen de lagere klasse en de hogere klasse in de toren worden erg goed beschreven in dit boek waardoor je een goede indruk krijgt over beide levensstijlen. Hierdoor begrijp je de verschillen in klassen ook goed en kun je deze makkelijk van elkaar onderscheiden. Het is dus goed opgezet en niet verwarrend.

De hoofdstukken zijn gekoppeld aan de karakters uit het boek. Het zijn geen grote hoofdstukken, hooguit een paar pagina’s per hoofdstuk met af en toe eens een uitschieter. Dit kan erg motiverend werken om toch nog een extra hoofdstuk te gaan lezen voor het slapen gaan. Zo heb je het boek sneller uit, maar kun je het ook ten alle tijden wegleggen zonder midden in een hoofdstuk te moeten stoppen. Ik vond dit praktisch en best fijn lezen.

Wat vond ik van dit boek?

Ik vond het een ontzettend tof boek! Goed geschreven, fijn om te lezen en een goed opgezet verhaal dat je aan het lezen houdt.
Het verhaal begint met een meisje die van de toren afvalt. Maar wie het is wordt tot het allerlaatste moment geheim gehouden. Of diegene geduwd, gesprongen of gevallen is, is ook nog een verrassing. Ik vind het erg leuk opgezet. Je weet wat het einde van het boek is, wat er uiteindelijk gaat gebeuren. Maar wat er aan vooraf allemaal is gebeurd, moet je nog gaan lezen. De hogere en lagere klasse hebben zo hun eigen problemen en geheimen. Ze leven erg verschillend maar zijn toch zonder dat ze het weten met elkaar verbonden.

Velen zeiden al dat het een boek is met een beetje een Gossip Girl/Pretty Little Liars stijl. En omdat ik de Gossip Girl tv-serie inmiddels grijs gedraaid heb, was ik natuurlijk super nieuwsgierig. Ik kan me goed vinden in die gedachten. Je merkt dat beide verdiepingen verschillende soorten levensstijlen hebben wat ik persoonlijk heel mooi uitgewerkt vond in dit boek. De een is rijk en heeft de nieuwste technieken terwijl de ander rond probeert te komen van het geld die ze uit meerdere baantjes verdienen. In het echte leven heb je ook die (grote) verschillen in levensstijlen. Dit maakt het verhaal zo veel realistischer ondanks dat het zich ver in de toekomst afspeelt.

Ik vind dat dit boek zeker mijn 5 hartjes verdient. Vanaf pagina 1 heb ik ontzettend genoten van dit verhaal en de karakters in het boek. Een bookhangover is geboren!

Het boek had een open einde, wat ik persoonlijk wel jammer vond. Máár dat betekend meestal ook dat er een vervolg komt. – Wat een heerlijk vooruitzicht is dat! – Ik heb gelezen dat haar tweede deel Dazzling Heights gaat heten. De originele versie van Dazzling Heigts zal eind augustus gepubliceerd worden (volgens Goodreads statistieken). Wanneer de vertaalde versie bij ons in Nederland in de winkels ligt, durf ik nog niet te zeggen.

Interesse gekregen in dit boek?Koop bij bol.com

Heb jij Duizend hoog van Katharine McGee ook gelezen? Was jij ook zo enthousiast als ik? Of vond je het juist wat ‘uit de hoogte’? Laat hieronder in de reactie aan mij weten wat jij er van vond. Ik ontzettend benieuwd naar jullie mening.

De link naar bol.com is in samenwerking met het bol.com partnerprogramma. Door het belangstellende boek via mijn bol.com link te kopen, krijg ik een kleine vergoeding voor het promoten van dit boek op mijn website. Met deze kleine bijdrage kan lovethesmellofbooks.nl groeien en nog meer leuke acties organiseren. Help jij lovethesmellofbooks.nl groter worden? ♥