Recensie | Vakantie bij Tiffany’s – Francesca Baldacci

Toen ik dit boek zag liggen op het boekenfestijn, had het eigenlijk gelijk mijn aandacht. De cover sprak me best wel aan, net als de titel en de kleurkeuze van de omslag. Na het lezen van de achterkant, had het mijn nieuwsgierigheid helemaal gewekt. Dit kan wel eens een leuk verhaal worden..

Naam: Vakantie bij Tiffany’s
Auteur: Francesca Baldacci
Uitgever: The House of Books
Aantal Pagina’s: 304
Oorspronkelijke titel: Vacanze da Tiffany
Uitvoering: Paperback / Ebook
Prijs: Ebook €5,99
Hier verkrijgbaar: [link]

Twee maanden voor haar huwelijk wordt Angie gedumpt door haar verloofde. Woest en verdrietig vertrekt ze naar Italië, waar ze een vakantiebaantje vindt bij Tiffany’s, een hotel in jarenzestigstijl waar alles herinnert aan de film Breakfast at Tiffany’s. Angie kan het meteen goed vinden met alle gasten, behalve met Renato, de macho adjunct-directeur van het hotel. Hij is onuitstaanbaar hufterig maar heeft onweerstaanbare groene ogen en is verschrikkelijk knap. Angie vindt de mysterieuze Giulio in suite 8 veel aardiger, hoewel hij duidelijk iets te verbergen heeft. Wie is hij? In het romantisch gelegen hotel Tiffany’s aan de Adriatische kust blijkt niets onmogelijk.

De cover
Ik vind de keuze van kleuren ontzettend fris. Dat was ook zeker hetgeen wat me aansprak toen ik dit boek zag liggen. Zelf ken ik het verhaal van Breakfast at Tiffany’s niet, maar heb er wel eens over gehoord. De omslag past ontzettend goed bij het verhaal. het gaat tenslotte om het hotel genaamd Tiffany’s.

De schrijfstijl was prima te doen. Niets spectaculair, niets bijzonders. Alles werd goed beschreven. Het enige minpunt aan de schrijfstijl vond ik dat er iets te vaak terug gekeken werd naar het verleden met haar ex. Nergens voor nodig aangezien de schrijfster ook steeds schreef dat ze ‘over hem heen was’.

Wat vond ik van dit boek?
In 1 woord: Slecht. Dat ik dacht dat dit wel eens een leuk verhaal kon worden.. sloeg ik de plank COMPLEET mis. Wat was ik blij dat ik dit boek uit had. Ik vond niet alleen de hoofdkarakter Angy irritant, maar ook de rest van de personages uit het boek. Waarom? Omdat ze allemaal stuk voor stuk egoïstisch waren. Angy gaat naar het hotel van haar tantes om haar liefdesverdriet te verwerken. Ze ontmoet iemand anders en wordt daar verliefd op, heeft romantische momenten met hem maar zegt het hele boek door iets te vaak dat ze niet meer aan haar ex denkt en compleet over hem heen is. Hoezo denk je niet meer aan hem? Je benoemt hem constant door te zeggen ‘ik denk niet meer aan hem en ik ben over hem heen’. Dan zou je toch juist niet meer aan hem denken? Ook aangezien je een nieuwe vlam hebt en daar ‘dolgelukkig’ mee bent (want ook dat wordt íéts te vaak gezegd). Daarnaast gaat Angy met meer dan 1 man tegelijk. Is de een weg, dan gaat ze naar de andere. Maar komt die ene man weer terug, dan is die andere man niet meer interessant. Heel erg egoïstisch en daar heb ik me ontzettend aan geïrriteerd. Het feit dat ze elke keer zegt dat ze over iemand heen is maakt het zo ongeloofwaardig. Verder gebeurd er niet heel veel spannends in dit boek. Het gaat alleen maar over haar, haar mannen, haar liefdes en daar is ook alles me gezegd. Heel jammer want ik had best wel een goed gevoel over dit boek. Het duurde dan ook iets langer voor ik dit boek uit had. Gewoonweg omdat ik er heel moeilijk doorheen kwam.

Ik geef dit boek 2 hartjes omdat het totaal niet aan mijn verwachtingen voldeed en ik me eigenlijk het hele boek ontzettend geërgerd heb aan de personages. Ik kwam er moeilijk doorheen en moest me er soms echt heel erg toe zetten.

Ken jij dit boek ook en heb jij hem gelezen? Wat vond jij ervan? En in hoeverre beïnvloed ik jou met mijn mening?
Laat het me in de reacties weten, ik ben ontzettend benieuwd naar jullie mening.