Recensies, Young Adult

Recensie | Unsinkable – Lotte van den Noort

Een boek over de Titanic, die kan ik natuurlijk niet laten liggen. Ik heb de film al zo vaak gezien, dat is niet meer op twee handen te tellen. Toen ik er dus achter kwam dat Lotte van den Noort een boek ging schrijven over de Titanic, moest ik die meteen pre-orderen zodra dat kon. In april was het dan eindelijk zover en belandde hij op mijn deurmat. Benieuwd of ik net zo enthousiast ben over dit boek dan over de film? Ik laat het je weten in een eerlijke recensie hieronder.

Unsinkable - Lotte van den Noort

Naam: Unsinkable
Auteur: Lotte van den Noort
Uitgeverij: Hamley Books
Aantal pagina’s: 358
Genre: Young Adult, Historical Fiction
Originele titel: Unsinkable

Je kent het verhaal, maar is dat hoe het echt is gegaan?
Katharina Thompson wil niets liever dan naar Amerika gaan om daar een toekomst op te bouwen met haar verloofde. Wanneer ze als kamermeisje aan de slag kan op de Titanic, is dat een kans die ze gretig aanneemt. Maar het lot van de Titanic gooit roet in het eten. Katharina’s broer waarschuwt haar dat ze geen voet op het schip moet zetten. De Titanic is gedoemd om te zinken en daar is niet alleen een ijsberg de oorzaak van.
Gebaseerd op een van de grootste complottheorieën ter wereld.

Ik ben dus een grote fan van de film Titanic. Dat was ook de reden waarom ik het boek van Lotte van der Noort aanschafte. Dit moest gewoon interessant zijn. En WAUW, Lotte! Wat heb je een prachtig verhaal neergezet.

Unsinkable is vanuit een heel ander perspectief geschreven. Dit keer volg je niet Rose of Jack, maar een kamermeisje genaamd Katharina ofwel Kitty. Zij gaat werken op het schip, maar komt in een molen van leugens en gevaar terecht. Het feit dat Lotte dit vanuit een ander perspectief geschreven heeft, een perspectief die we nog niet kennen, maakt dat dit verhaal heel erg verfrissend en leuk is om te lezen. Je leest ook eens de andere kant van het verhaal. Geen liefdesverhaal dit keer, maar een verhaal gebaseerd op complottheorieën. Juist omdat het gebaseerd is op complottheorieën, maakt het het alleen maar spannender. Want: Is het echt op deze manier gegaan? Zou dat kunnen? Het maakt je ontzettend nieuwsgierig als lezer zijnde.

Ik heb erg genoten van Unsinkable, dat is wel te zien aan de rating die ik dit boek geef. De personages waren leuk, het verhaal tastbaar maar tevens onvoorspelbaar en de spanning af en toe om te snijden. In grote lijnen zie je overeenkomsten met de film, wat ik ontzettend fijn vond. Dit betekent dat Lotte niet aan de namen gesleuteld heeft of het schip ineens een ander interieur gegeven heeft.

Ik voelde een bepaalde spanning van begin tot einde in dit verhaal. Er stonden dingen te gebeuren (en dan heb ik het natuurlijk niet over het zinken van het schip), maar je wist nog niet wat. Dit maakte dat het verhaal, ondanks dat we het verhaal allemaal in grote lijnen kennen, toch onvoorspelbaar. Ik werd nieuwsgierig naar de komende gebeurtenissen en was een paar keer echt totally in shock van bepaalde plottwisten. Echt niks is wat je denkt!

Ik vond de personage van Katharina ook echt leuk neergezet. Ze is eigenwijs en weet wat ze wil. In het begin vond ik haar een beetje verwaand, maar snapte haar situatie. Hoe meer ik haar leerde kennen in dit verhaal, hoe leuker ik haar begon te vinden. De vriendschappen die ontstaan en de drive die dit karakter met zich meebrengt vond ik respect waardig. Aan het einde van dit boek had ik gewoon het gevoel dat ik er een vriendin bij had. Is dat raar? Het laat in ieder geval zien dat Lotte dit personage zo goed tot leven heeft weten te brengen.

Ja, ik kan niets anders zeggen dan dat ik Unsinkable een waardige vijf hartjes rating geef. En deze verdient ze ook. Het is van begin tot einde spannend. Ondanks dat je in grote lijnen weet wat er gaat gebeuren, weet Lotte je toch te verrassen en de personages in dit boek waren zo mooi neergezet. Het hele verhaal is mooi neergezet. Ik heb er een nieuwe favoriet bij!

Koop bij Libris

Heb jij Unsinkable van Lotte van den Noort al gelezen? Ben jij ook zo’n gigantische fan van de Titanic? Vertel mij wat je van dit verhaal vond of wat je uberhaupt van de Titanic vind hieronder in de reacties, op Instagram of op Facebook. Mocht je op zoek zijn naar nog meer recensies, die vind je hier.

Ik steun de lokale boekhandelaren door de link naar Libris te gebruiken ♥

1 gedachte over “Recensie | Unsinkable – Lotte van den Noort