Recensies, Thriller

Recensie | Lift – Linwood Barclay

Linwood Barclay schreef de thriller Lift welke in augustus 2020 uitkwam. Ik mocht hem van uitgeverij Boekerij lezen, waarvoor heel erg bedankt. Thrillers zijn niet echt het genre wat ik vaak lees. Toch had ik dit keer heel erg behoefte aan een nieuw soort genre en sprak de synopsis van dit boek mij heel erg aan. Ik was wel weer even toe aan wat spanning! Benieuwd of het boek die spanningsboog had waar ik op hoopte en wat ik van dit boek vond? Je leest het natuurlijk hieronder.

Lift - Linwood Barclay

Naam: Lift
Auteur: Linwood Barclay
Uitgeverij: Boekerij
Aantal pagina’s: 415
Genre: Thriller
Originele titel: Elevator Pitch
Nederlandse ISBN: 9789022589366

Maandag. Vier mensen stappen in een lift in Manhattan. Ze drukken op de knop voor hun verdieping, maar de lift klimt door naar de top, waar hij een paar seconden pauzeert – voordat hij valt. Recht naar beneden, tot hij te pletter slaat. Het lijkt een gruwelijk ongeluk. Maar op dinsdag vindt er opnieuw een incident plaats, in een andere wolkenkrabber. En op woensdag weer.

In New York – een van de meest verticale steden ter wereld – breekt chaos uit. Dit kan geen toeval zijn. Dit is een koude, berekenende poging de stad te terroriseren. En het werkt: kantoorwerknemers weigeren nog naar hun werk te gaan en hulpdiensten rukken niet meer uit voor oproepen op hoge etages. Wie zit hierachter? Hebben deze dodelijke sabotageacties iets te maken met het lijk zonder vingers dat werd gevonden? In een race tegen de klok proberen twee ervaren rechercheurs en een journalist de antwoorden te vinden voordat de nieuwste, en hoogste, woontoren van de stad op donderdag feestelijk wordt geopend.

Mijn eerste thriller weer in tijden! Ik had er veel zin in en ook de synopsis van dit verhaal sprak mij heel erg aan. In het begin moest ik heel even de switch weer maken van feelgood naar thriller maar kwam daar al snel lekker in.

In Lift lees je vanuit verschillende perspectieven. Vanuit de rechercheurs Bourque & Delgado, vanuit verslaggeefster Barbara Matheson, vanuit de Burgemeester en zijn team en later in het verhaal ook nog vanuit de ogen van Arla (dochter van Barbara). Dat is soms even schakelen, maar Barclay heeft dat op een heel rustige, overzichtelijke manier in zijn verhaal verwerkt dat het met lezen geen wirwar is van personages. Het verhaal is duidelijk en de personages ook, wat de leeservaring in dit boek gewoon heel fijn maakt.

‘Vaak moeten onschuldigen het ontgelden voor een hoger doel’

Het verhaal doet mij denken aan de Nederlandse film De Lift uit 1983, die ik vroeger graag zag. Diverse liftongelukken waar mensen doodgaan zonder een logische reden. De ongelukken zijn goed beschreven, maar kort in vergelijking met hoeveel pagina’s dit gehele boek heeft. Daarnaast vond ik dat er in dit boek heel veel gesproken werd over straatnamen in New York. Die cijferige straatnamen die aangeven waar een persoon heen gaat of waar welk gebouw staat. Dit laat zien dat Barclay gewoon heel goed research gedaan heeft naar zijn verhaal en de stad waarin het verhaal zich afspeelt. Ik denk dat dit een leuk detail is voor mensen die in New York wonen of zijn geweest en zich hierbij een voorstelling kunnen geven. Voor de mensen die zich er geen beeld bij kunnen voorstellen, is dit wellicht iets te veel onnodige informatie.

Het spanningsgehalte in dit verhaal blijft helaas erg laag. Waar ik hoopte op een hart in mijn keel-gevoel, bleef het voor mij allemaal erg op de vlakte. Het verhaal is erg leuk, het is vermakelijk en leest heerlijk weg. Tuurlijk wordt je nieuwgierig naar de dader, zijn/haar motief en ben je benieuwd hoe de rest van de karakters zich hierop inspelen, maar Lift is niet zijn thrillerlabel waardig. Het genre actie of drama zou in mijn beleving een veel betere match zijn.

Acties hebben consequenties. Misschien niet direct. Misschien niet binnen een dag, een week of zelfs tien jaar. Maar de dingen die we doen, de beslissingen die we maken, de manier hoe we met andere mensen omgaan, het heeft allemaal invloed. Uiteindelijk worden al deze dingen tegen elkaar afgestreept’

Toch weet het einde van het verhaal de spanning die ik over het hele boek miste, wat terug te brengen. Er gebeuren spannende dingen die je voor een moment op het puntje van je stoel zetten. Een goede afsluiter van het verhaal met een prima slot. Maar in mijn ogen red je het niet alleen met een goede afsluiter. De aanloop ernaartoe moet in mijn ogen al een en al spanning zijn.

Lift krijgt van mij een drie hartjes beoordeling. Het is een vermakelijk boek met een leuk verhaal welke erg goed weg leest. Helaas mis ik de spanning die ik bij een goede thriller verwacht. Gelukkig kon ik van het einde wel genieten!

Ondanks mijn recensie toch heel erg benieuwd naar dit verhaal? Want een eigen mening vormen is ontzettend belangrijk en zeker omdat wij niet allemaal hetzelfde leuk (kunnen) vinden. Hieronder vind je de link naar het boek én steun je de lokale boekhandel!

Koop bij Libris

Heb jij Lift van Lindwood Barclay ook gelezen of ligt deze nog op jouw TBR-stapel? Laat het mij weten in de reacties hieronder, op Instagram of gezellig op Facebook.