Recensie | Op zoek naar Ida – Nathalie Le Blanc

Een tijdje geleden kreeg ik een ontzettende leuke e-mail van New Book Collective. Zij vroegen aan mij of ik op blind date met een boek wilde. Met een klein beetje informatie over wat voor soort verhaal ik kon verwachten ging ik deze uitdaging met heel veel plezier aan. Ik wist geen titel, geen flaptekst, geen schrijver. Spannend dus. Benieuwd welk boek het was en of ik hem leuk vond? En of een blind date met een boek voor mij voor herhaling vatbaar is? Je leest het hieronder in mijn eerlijke mening.

Op zoek naar Ida

Naam: Op zoek naar Ida
Auteur: Nathalie Le Blanc
Uitgeverij: Uitgeverij Pelckmans
Aantal pagina’s: 406
Originele titel: Op zoek naar Ida

‘Dit is Ida. Herken jij de vrouw op dit schilderij? Dan willen wij graag van jou horen.’ Op de televisie ziet Cato het beeld van een jonge vrouw voor een raam waar zonlicht doorstroomt. De zoon van wereldvermaard schilder Alexander Halow vertelt in een talkshow dat hij op zoek is naar het model dat zijn vader decennia geleden schilderde. En ja, Cato en haar familie kennen dat beeld, want ze hebben een foto van hun mémé Ida die exact lijkt op het schilderij.

Eenmaal binnen kreeg ik het boek Op zoek naar Ida van Nathalie Le Blanc als blind date. Een schijfster waar ik nog nooit eerder van gehoord had en een uitgeverij uit België waar ik nog nooit een boek van gelezen had. In eerste instantie was mijn interesse gewekt met de synopsis, maar als ik heel eerlijk ben had ik dit boek laten liggen bij de boekhandel. Het is namelijk in eerste opzicht niet het soort boek wat ik op zou pakken.

Toch pakte het boek Op zoek naar Ida mij gelijk bij de eerste bladzijde. De schrijfstijl van Nathalie Le Blanc was zo ontzettend fijn. Het boek las gelijk lekker weg en je krijgt interesse in de personages en het verhaal. Het is op manier geschreven dat je Cato volgt in het hier & nu en je Ida volgt tijdens de oorlog rond 1940 – 1945. De manier vind ik op zich altijd wat tricky want het kan dan heel rommelig overkomen, echter deed dat het in dit verhaal absoluut niet. Het was duidelijk, overzichtelijk, interessant en heel goed uitgewerkt.

”Dat korte uurtje in Xander zijn gezelschap werd het hoogtepunt van haar dag. Hij was het eerste waar ze aan dacht als ze ’s morgens wakker werd, en het laatste waar ze aan dacht als ze haar kaars uitblies’

Het verhaal zelf interesseerde mij ook. Ik heb echt genoten van dit boek. Vooral de gedeeltes van jonge Ida, die zich afspeelden in de oorlog. Ik ben altijd al heel geïnteresseerd geweest in de tweede wereldoorlog. Ondanks dat dit niet over de oorlog zelf ging maar juist om de liefdesrelatie van Ida, maakte het gelijk een stuk luchtiger. De liefde tussen Ida en haar liefdespartner spatte echt van de bladzijdes af. Het was liefdevol, spannend en intrigerend om te lezen. Maar ook het gedeelte van Cato vond ik ontzettend leuk. Ik laat het nu voorkomen als twee verschillende gedeeltes, maar in het boek is het zo goed samengebracht. Het is een eenheid in dit boek. Je leert ze beide goed kennen en ze blijven je nieuwsgierig maken.

Het is een romantisch verhaal met een stukje geschiedenis. Je merkt aan beide personages dat ze heel erg opzoek zijn naar liefde. Niet perse ‘ware liefde’, maar gewoon een beetje liefde in hun leven. Liefde en familie staan dan ook centraal in dit verhaal.

Ondanks dat ik dus heel sceptisch was in het begin en ik dit boek zelf in de boekhandel niet had gekocht, ben ik ontzettend blij dat ik dit boek heb mogen lezen dankzij deze blind date. Het heeft mij werkelijk verrast. Door een blind date met een boek te hebben, leer je nieuwe schrijvers, uitgeverijen en nieuwe genres kennen. Dat is spannend want je weet nooit of je het boek echt leuk gaat vinden. In mijn geval is dat dus goed uitgepakt. Door deze ontzettende leuke en positieve ervaring ga ik zeker vaker een blind date met een boek doen. Dit kan door middel van een boeken box, maar je vindt ze tegenwoordig ook steeds vaker in de boekwinkel. Echt een heel leuk idee!

Ik heb Op zoek naar Ida van Nathalie Le Blanc een vier hartjes rating gegeven. Het verhaal heeft mij gewoon positief verrast. Le Blanc heeft een ontzettende fijne, duidelijke en overzichtelijke schrijfstijl. Haar personages komen echt tot leven en het verhaallijn is gewoon heel leuk neergezet. Het is een roman met een geschiedenisrandje, maar wel verteld op een hele mooie, liefdevolle manier. Ik ga zeker meer van Le Blanc lezen en sluit een blind date met een boek ook niet uit.

Graag wil ik New Book Collective bedanken voor het toesturen en kennis laten maken met Blind date met een boek!

Ben jij ook benieuwd geworden naar Op zoek naar Ida van Nathalie Le Blanc? Hieronder vind je de directe link naar het boek én je steunt je lokale boekhandelaar.

Koop bij Libris

Heb jij het boek Op zoek naar Ida al gelezen? Of heb jij wel eens een blind date met een boek gehad? Laat het mij weten in de reacties hieronder, op Instagram of Facebook. Mocht je interesse hebben in meer recensies, deze vind je hier.

– Ik steun de lokale boekhandelaren door de link naar Libris te gebruiken ♥