Recensies, Roman, Young Adult

Recensie | Liefde en Gelato – Jenna Evans Welch

Ik kwam Liefde & Gelato geschreven door Jenna Evans Welch toevallig tegen op Goodreads en was eigenlijk meteen erg enthousiast over het verhaal. Ik had al wel van dit boek gehoord maar me nog niet echt verdiept of dit ook daadwerkelijk een boek voor mij zou zijn. Maar zeg nou zelf: Liefde, Italië, een zoektocht, ijs, zomer.. Dat zijn best goede ingrediënten voor een heerlijk, niet al te zwaar boek, vindt je ook niet?

Naam: Liefde & Gelato
Auteur: Jenna Evans Welch
Uitgever: Harper Collins
Aantal Pagina’s: 352
Genre: Young Adult, Roman
Oorspronkelijke titel: Love & Gelato
Prijs: €15,00
Hier verkrijgbaar: [link]

Lina brengt de zomer door in Toscane, maar aanvankelijk is ze niet erg in de stemming voor de Italiaanse zon en het prachtige landschap. Eigenlijk is ze er alleen maar omdat het haar moeders laatste wens was dat ze naar Italië zou gaan om haar vader te leren kennen. Maar dan krijgt ze een dagboek in handen, waarin haar moeder schrijft over haar tijd in Italië én haar geheime ware liefde. Vanaf de eerste pagina is Lina gefascineerd en wil ze de geheimen van het dagboek ontrafelen. Daarvoor heeft ze wel wat Italiaanse hulp nodig. Enter: buurjongen Lorenzo..

Wat een heerlijke cover
. Niet te veel poespas, gewoon classy en strak. De kleuren die ze gekozen hebben vind ik prachtig. Ik hou wel van pastelkleurige omslagen/covers. Het straalt rust uit. In het begin snapte ik niet goed waar de twee ijsjes voor stonden, maar na het lezen van dit boek snapte ik het ineens. Ik ga het nu niet verklappen want dan zou ik een spoilers moeten geven. Dat laat ik jullie lekker zelf ontdekken. Het kleine hartje spreekt natuurlijk voor zich: Liefde.

Dit boek leest ontzettend lekker weg. Geen moeilijke woorden of vreemde complottheorieën tijdens Lina haar zoektocht. Met Jenna haar mooie, humoristische schrijfwijze heeft ze mijn hart gestolen! Ik vond het dan ook erg jammer toen ik de laatste bladzijde omsloeg en zag dat dit prachtige boek alweer aan zijn einde was.

Wat vond ik van dit boek?
Ik vond het een heerlijk boek. Vanaf begin tot einde heb ik genoten van elk woord en elke bladzijde die ik omsloeg. Ik ging als een trein door dit boek heen. Ondanks dat het boek wel een beladen onderwerp heeft (de dood van Lina haar moeder) is het heel erg luchtig geschreven. Je voelt het verdriet van de karakters, maar het is niet een overheersend gevoel omdat er tegelijkertijd heel andere mooie dingen in het verhaal gebeuren. Dit houd het luchtig en niet zwaar.

Jenna Evans Welch sloeg de lezer een paar keer om de oren met een paar prachtige quotes en grappige opmerkingen. Heerlijk vond ik dat. Ik heb echt in een deuk gelegen van bepaalde stukjes.

‘Moment uit het boek: Hij schoof steeds dichter naar me toe, totdat onze lichamen elkaar van schouder tot heup raakten. Dat voelde ongeveer net zoals wanneer je aan een 9-voltbatterij likt’

haha! Hoe verzin je het?! Ik mag hopen dat Jenna Evans Welch niet aan een 9-voltbatterij heeft gelikt om dit te controleren. Ik vraag me überhaupt af hoe ze bij zo’n constatering komt.. Het is in ieder geval erg vermakelijk om te lezen en heeft een big smile op mijn gezicht gecreëerd toen ik het las.

In eerste instantie zul je denken dat het een zomerboek is, omdat het zich afspeelt in het zonnige Italië met ijs en liefdes, maar juist dát maakt het nou zo leuk om dit boek gewoon lekker in de herfst of winter te gaan lezen. Met je warme kop thee en je fleece dekentje op de bank, kacheltje aan, koud en nat buiten en jij duikt in een lekker boek waar de zon schijnt, liefde overheerst en ijs gegeten wordt. Heb je toch nog een kleine mini-vakantie in de winter, en dat terwijl je thuis op de bank zit.

Hebben jullie Liefde & Gelato van Jenna Evans Welch ook gelezen? Wat vonden jullie ervan? Laat het me weten in de reacties hieronder. Ik ben erg benieuwd naar jullie mening.