Recensies, Thriller

Recensie | Koorts – Saskia Noort

Heel lang heb ik getwijfeld of ik dit boek wilde lezen. Is het wel mijn genre? Is het wel mijn soort schrijfster? Houd ik genoeg van Literaire Thrillers om dit boek interessant te vinden en zal ik het dan ook daadwerkelijk uitlezen? Dat zijn dingen die heel lang door mijn hoofd gespookt hebben toen ik dit boek voor het eerst zag liggen. Men zegt vaak: Bij twijfel niet doen. Toch begon ik aan dit boek maar vond ik het ook de moeite waard?

Naam: Koorts
Auteur: Saskia Noort
Uitgever: Anthos
Aantal Pagina’s: 268
Genre: Literaire Thriller
Oorspronkelijke titel: Koorts
Prijs: €12,50
Hier verkrijgbaar: [link]

Dorien is redactrice bij een vrouwenmagazine en heeft alles goed voor elkaar. Ze staat op het punt te gaat settelen en aan kinderen te beginnen met haar vriend Joost. Maar wanneer ze Ellen ontmoet is ze niet zo zeker meer of ze deze dingen daadwerkelijk wel met Joost wil. Ze besluit haar relatie uit te maken en met Ellen twee weken op vakantie te gaan naar Ibiza. Het eiland waar de vrijheid dagelijks gevierd wordt. Samen storten ze zich in het feestgedruis en het nachtleven van Ibiza, totdat een van hen verdwijnt. Vanaf dat moment begint een koortsachtige zoektocht naar een van de vriendinnen. Heel Ibiza wordt uitgepluisd. Zal ze haar vriendin vinden? En zal deze zoektocht tot een goed einde komen?

Wat de cover betreft, ik heb nog steeds geen idee wat de link is tussen het verhaal en de lippen met de kers op de voorkant van het boek. Misschien dat het de drank, drugs en het uitgaansleven wil uitbeelden, al zie ik het er zelf niet echt in. Ik had dit verhaal in ieder geval niet achter de cover gezocht. Wél kun je met deze omslag prachtige foto’s maken. Zo ben ik heel tevreden met de kleurcombinatie van de foto hierboven (in mijn eigen achtertuin gemaakt). De link tussen de cover en het verhaal zie ik dus niet, maar ik vind het wel een heel mooie cover. Hij is zeker erg opvallend en aanwezig.

Het boek is vlot geschreven, een verhaal dat lekker weg leest. Je wilt doorlezen omdat je wilt weten wat er gaat gebeuren, maar ook wat er nog te wachten staat. Een goed geschreven verhaal die je prima tussendoor kunt lezen.

Wat vond ik van dit boek?
Niet zeker wetend of ik dit boek leuk vond, bleef het toch steeds in mijn hoofd zitten. Nederlandse schrijvers kunnen echt heel goede verhalen schrijven en dat bewijst Saskia Noort dan ook maar weer eens. De twijfels die ik voor het lezen van dit boek had, werden in de eerste paar hoofdstukken compleet weggevaagd. Wat kan deze vrouw heerlijk schrijven zeg! Het verhaal was interessant, boeiend en verwachtingsvol. Wat ging er gebeuren?, maar nog interessanter: wat was er eigenlijk gebeurd?

Ik vond het een heerlijk boek om weg te lezen. Ondanks de status van Literaire Thriller vond ik dat er wel een tikkeltje meer spanning in had mogen zitten. De spanning bleef in mijn ogen wat op de vlakte. Met soms ietwat onrealistische en extreme gebeurtenissen had er in mijn ogen toch meer spanning in kunnen zitten.

Ondanks dat ik de cover niet goed bij het verhaal vind passen en het spanningsniveau in mijn ogen wel iets opgekrikt had mogen worden, vind ik dit boek toch zijn waardering waard. Het is voor mij geen aanlopend favoriet, maar ook zeker geen onvoldoende waardig. Het heeft mij positief verrast ondanks mijn twijfels.

Een prima weg te lezen boek wanneer je op een zondag middag even heerlijk weg wilt zakken in een goed boek. Je blijft lezen, het is goed geschreven en het is een erg leuk verhaal. Prima ingrediënten voor een easy-to-read middagje met een goed boek!