Feelgood, Kerstboeken, Recensies, Roman

Recensie | Het Mistletoe Motief – Chloe Liese

Het tweede boek van de Kobo Originals kersboeken die ik mocht recenseren is Het Mistletoe Motief van Chloe Liese. Ik ken deze schrijver nog niet, maar ik ben heel benieuwd naar dit boek. Het speelt zich af in een boekhandel, dan heb je mij al snel in je broekzak zitten. Benieuwd wat ik van dit verhaal vond, je leest het in mijn recensie hieronder.

Het Mistletoemotief Motief

Naam: Het Mistletoe Motief
Auteur: Chloe Liese
Uitgeverij: Kobo Originals
Aantal pagina’s: 404
Originele titel: The Mistletoe Motive
Uitvoering: E-book only
Rating:5 hartjes rating

Hij haat de feestdagen. Zij kan er geen genoeg van krijgen. Los van het feit dat ze allebei bijzonder kerstige namen hebben, hebben Jonathan Frost en Gabriella Di Natale maar één ding echt gemeen: ze hebben een hekel aan elkaar. Of nouja, dat én het feit dat ze beide in een van de meest geliefde, onafhankelijke boekwinkels van de stad werken. Maar wanneer blijkt dat de boekwinkel financieel op instorten staat, worden ze opeens geconfronteerd met een nieuwe ongelukkige overeenkomst: dreigende werkloosheid.

Met een oplopende druk om uitgaven te minimaliseren, nieuwe klanten te winnen en recordverkopen te realiseren, komen Jonathan en Gabby tot de conclusie dat, bij het uitblijven van een financieel kerstwonder, een van hen binnenkort van de loonlijst wordt geschrapt. Geen van beiden is van plan zich vrijwillig op te offeren en dus sluiten ze een overeenkomst: wie in december meer verkoopt, mag in het nieuwe jaar aanblijven; de verliezer neemt ontslag.

Met een leven lang opgebouwd arsenaal aan feestelijke trucs die ze uit haar mouw kan schudden, zou Gabby haar nemesis met gemak moeten overtreffen. Maar elke beweging van de moeilijk te peilen meneer Frost lijkt volledig ontworpen om haar uit het veld te slaan. En naar mate de feestdagen naderen, slaat de twijfel toe: zijn ze echt wel zo verschillend als ze eerst dachten?

Kerstboeken zijn dus one of my favorites. Ik kijk altijd uit naar de laatste en eerste maanden van het jaar waarin het geoorloofd is kerstverhalen te lezen. Toen ik zag dat Het Mistletoe Motief een van de boeken was die ik mocht recenseren was ik erg blij. I mean, een boek die zich grotendeels van het verhaal afspeelt in een boekenwinkel, heeft mijn hart al voor de helft gestolen. Ja, dan heb je al een kleine voorsprong. En ook ik weet dat dat eigenlijk helemaal niet eerlijk is, maar waarschijnlijk gaat iedere Bookie zijn/haar hart hiervan sneller kloppen. Houdt ook in dat de verwachtingen gelijk ook een stuk hoger liggen. Dus dat houdt het dan ook wel weer in balans.

Het Mistletoe Motief is denk ik een van de leukste boeken die ik ooit gelezen heb. Alles klopt in dit verhaal. De setting van kerst in een boekhandel (favorite ❤️), de unieke personages die beide echt uniek zijn van zichzelf en waarvan ik vind dat de schrijfster het echt goed gedaan heeft om juist deze twee personages bij elkaar te brengen in één verhaal. Maar ook de winterse/kerstachtige sfeer die beschreven wordt en de intense spanningen tussen mensen op verschillende vlakken. Ik vond het heerlijk en heb van elk hoofdstuk, elke karakter en elke setting genoten. Trust me on this one, dat ga jij ook doen!

Ook in dit boek draaiden de hoofdpersonages wat om elkaar heen, toch was het niet storend. Een paar keer had ik wel het gevoel van ‘aah, kom op! Dit kun je toch niet over het hoofd zien’ maar ik kan mij ook goed voorstellen dat als je het zelf bent, dat je niet zo naar de situatie kijkt. Natuurlijk zou een kerstverhaal niet een kerstverhaal zijn als het niet een beetje voorspelbaar was. Zo zul je als lezer vast een paar keer een ingeving hebben hoe het verhaal zich verder af gaat spelen. Maar wel op een leuke manier.

Heb jij eerder het boek Ik niet op jou/The hating Game gelezen, dan is dit ook zeker een hele leuke om te gaan lezen. Ik vind de vergelijking die hiermee gemaakt wordt echt perfect. Het is een andere setting maar dezelfde sfeer en een zelfde soort verhaal. Dit maakt het verhaal niet geheel uniek, maar wel een ontzettend fijn om te lezen. Zeker als je opzoek bent naar iets vergelijkbaars als dat boek.

Wat ik trouwens een geweldige toevoeging in dit boek vond.. De engel/duivel op de schouders. Heerlijk hoe ze af en toe in de gedachtes oppopten en je mee kon genieten van hun struggles en meningsverschillen. En natuurlijk de liedjes adviezen boven elk hoofdstuk om in de sfeer te komen. Briljant! Ik heb het nog nooit eerder meegemaakt in de boeken die ik gelezen heb, maar ik vond het oprecht een geweldige toevoeging. Ik kwam gelijk in de sfeer en voelde de vibe echt helemaal! Dat is pas een leuke manier om een boek te verslinden. Laat je trouwens niet in de maling nemen door het aangegeven aantal pagina’s bij deze Goodreads versie. Hij heeft geen 200 pagina’s, maar 400. Niet dat het uitmaakt, want je leest dit boek sowieso in één ruk uit, zo heerlijk is hij. Maar wilde het toch even melden voor degene die een snelle 100/200 pagina read willen. Lang verhaal kort: LEES DIT! ❤️

Het Mistletoe Motief is in mijn ogen dus een grote aanrader. Eigenlijk zou ik het in hoofdletters moeten schrijven, maar ik wil niet naar jullie schreeuwen. De karakters zijn leuk, de sfeer is heerlijk en het speelt zich af in een boekhandel. Do I need te say more?

Ben jij nu ook nieuwsgierig geworden naar Het Mistletoe Motief en wil jij graag je eigen mening over dit boek vormen? Via onderstaande link kom je direct bij het juiste boek. Gemakkelijk te downloaden en op je ereader/tablet te zetten.
Het Mistletoe Motief eBook door Chloe Liese – EPUB | Rakuten Kobo Nederland

Heb jij Het Mistletoe Motief ook al gelezen dit seizoen? Of ga je dat nog doen? Laat het mij weten in de reacties hieronder, op Facebook of Instagram. Laten we er gezellig over kletsen.

Liefs, Pauline