Recensie | Het cafe aan de kust – Tina van Dijk

We hebben al een paar mooie dagen gehad in Nederland, waar de zon goed scheen en we konden genieten van warme temperaturen. Die dagen brachten mij al goed in de zomersferen en bij die sfeer hoort ook een zomers boek. Het café aan de kust mocht ik lezen van Loft Books, waarvoor dankjewel. Benieuwd wat ik ervan vond? Je leest het hieronder.

Line

Het cafe aan de kust - Tina van Dijk

Naam: Café aan de kust
Auteur: Tina van Dijk
Uitgeverij: Loft publishing
Aantal pagina’s: 163
Originele titel: Het cafe aan de kust
Uitvoering: Ebook

Line

Emmie maakt een moeilijke tijd door. Ze heeft een poosje verlof genomen van haar veeleisende werk bij een advocatenkantoor nadat ze tijdens een vergadering is flauwgevallen van vermoeidheid. Nu zit ze thuis, maar het lukt haar nog altijd niet om tot rust te komen. Gelukkig komt haar moeder met een plan: Emmie kan een tijdje logeren bij haar oom Bart, die een klein café runt in het gemoedelijke dorpje Duijnen, aan de kust. Emmie twijfelt even of ze haar Amsterdamse leven zomaar kan achterlaten, maar stapt dan toch in de auto. Een heerlijke strandwandeling zal geen kwaad kunnen en ze kan vast ook af en toe bijspringen in het café, de locals ontmoeten. Krijgt ze in Duijnen inderdaad de kans om weer tot zichzelf te komen? En wie weet, misschien komt zelfs de liefde op haar pad.

Café aan de kust is een heerlijk feelgood verhaal voor tussendoor. Het deed mij een beetje denken aan De kleine bakkerij aan de kust meets Zomer in het Duincafé. Alleen gaat het dit keer niet om een bakkerij, maar om een echt bruincafé. Het is het eerste deel uit de kust-serie en in dit deel volg je de overspannen Emmie die een tijdje bij haar oom gaat logeren om tot rust te komen. Ze komt in een andere wereld waar andere prioriteiten aan de orde van de dag zijn. Een mooi moment om het leven weer op een andere manier te gaan bekijken.

Tina heeft een hele fijne schrijfstijl. Het is vlot, duidelijk en leest heerlijk weg. Toch is het niet alleen een leuke feelgood die lekker wegleest, het is ook eentje die wat dieper ingaat op gevoelige onderwerpen. Zo gaat de basis van het verhaal over iemand met een burn-out, een onderwerp dat best gevoelig kan zijn. En niet alleen dit gevoelige onderwerp komt aan bod. Verder heeft het natuurlijk alles wat een feelgood nodig heeft. Een goede vriendschap, een beetje drama op zijn tijd en die belangrijke happy ending.

Het cafe aan de kust is dus het eerste deel in de Kust-serie. Hoeveel delen deze serie zal hebben durf ik je nog niet te zeggen. Maar het zijn er sowieso drie. Dus we kunnen nog even genieten van Emmie en haar avontuur in het dorpje Duijnen. Deze serie is een e-only serie en dus alleen als ebook te koop.

Van mij krijgt Het café aan de kust een prachtige drie hartjes beoordeling. Het leest fijn weg en is een heerlijk boek voor tussendoor. Niet alleen Tina haar schrijfstijl is fijn, ook wordt er genoeg aandacht besteed aan andere, soms ietwat gevoeligere onderwerpen. Dit geeft toch weer wat meer diepte in een verhaal en daardoor leer je de karakters nog beter kennen.

Ben je ook benieuwd geworden naar de nieuwe e-only serie van Tina van Dijk? Hieronder vind je de directe link naar jouw lokale boekhandelaar. Ik steun de lokale boekhandel, jij ook?

Heb jij Het café aan de kust van Tina van Dijk al gelezen of op de TBR lijstje staan? Laat het mij dan zeker weten in de reacties hieronder, op Facebook of op Instagram.