Contemporary, Recensies

Recensie | Famous – Amy Jones

Van uitgeverij De Fontein mocht ik een exemplaar van Famous lezen en recenseren. Waarvoor heel erg bedankt! Een heel leuke kans om nieuwe schrijvers en boeken te leren kennen. De cover en het verhaal spraken mij gelijk aan en was dan ook blij dat hij eind februari eindelijk op mijn deurmat verscheen. Benieuwd wat ik van Famous van Amy Jones vind? Je leest hieronder mijn eerlijke mening.

Famous - Amy Jones

Naam: Famous
Auteur: Amy Jones
Uitgeverij: Uitgeverij de Fontein
Aantal pagina’s: 351
Genre: Contemporary
Originele titel: Every little piece of me

2 hartjes rating

Ava is beroemd door de realityshow over haar familie. Iedereen kent haar naam, niemand neemt de moeite haar écht te leren kennen. En als je opgroeit in een gezin waar alles gedaan wordt voor de camera’s, is het heel gemakkelijk jezelf kwijt te raken. Mags is de zangeres van een up and coming band. Elke dag opnieuw krijgt ze dezelfde shit over zich heen ‘die er nou eenmaal bij hoort’ als vrouw in de muziekwereld. Maar na een verpletterend verlies richt haar woede zich op het enige waar ze nog controle over heeft – zichzelf.
Twee jonge vrouwen dreigen ten onder te gaan aan de verwachtingen van anderen over hoe ze hun leven moeten leiden. Hun onverwachte vriendschap geeft hen de kans terug te claimen wat ze allang kwijt zijn: de regie over hun eigen leven.

Tsja, wat moet ik er over zeggen. Ik vond het helaas niet zo’n heel goed boek. Het concept en de verhaallijn is super leuk bedacht. Origineel en zeker interessant. Twee meiden die in de bloei van hun leven zitten en een gigantisch groot succes meemaken in de muziekwereld en door reality-tv. Een leuk, fris, uitdagend verhaal. Dat klonk mij goed in de oren.

Helaas irriteerde ik mij het hele verhaal aan de hoofdkarakters. Ze zijn allemaal zo negatief over hun leven en alles wat daarin gebeurd dat ik zelf terplekke een depressie ontwikkelde. Ik denk dat ik geen één positief punt in dit boek heb kunnen vinden waar de karakters ook echt blij over waren. Zo jammer! Ik kan mij goed voorstellen dat het realitylife als tiener heel hard en moeilijk kan zijn. Maar dat er dan ineens geen een positief punt overblijft, vind ik onrealistisch.

Toch vind ik het onderwerp van dit verhaal heel mooi en ben er van overtuigd dat je daar als schrijver een prachtig, ontroerend verhaal van kunt maken. Maar deze hoofdkarakters.. het was allemaal iets té.

De schrijfstijl van Amy Jones was heerlijk. Duidelijk, af en toe een vleugje humor en uit verschillende perspectieven geschreven. Er was overzicht en je leeft zeker met de personages mee. Famous is haar debuut en ik geloof dat er veel potentie zit in deze schrijfster. We gaan waarschijnlijk nog veel van haar horen en ben dan ook zeker benieuwd naar haar toekomstige verhalen.

Famous heeft een heel uitnodigende cover. Het heeft een fabuleuze uitstraling die strak is waardoor hij heel passend is bij het verhaal zelf. Als ik de cover zie, moet ik zeker gelijk denken aan een leven in de spotlights.

Benieuwd geworden naar deze serie? Via onderstaande link kun je dit boek bekijken en bestellen.  De manier om niet je huis uit te hoeven maar tóch de boekenwereld te steunen!

Famous krijgt van mij dus helaas maar twee hartjes. Het concept en de schrijfstijl is heel leuk, origineel zelfs. Helaas vind ik de karakters dusdanig negatief dat het hele positieve uit dit verhaal weggevaagd wordt. Toch ben ik heel benieuwd naar Amy Jones haar nieuwe boek(en). Ik hou haar in de gaten.

Heb jij Famous van Amy Jones ook gelezen? Want vond jij van haar debuut? Laat het hieronder in de reacties, op Instagram of gezellig op Facebook weten.

Benieuwd naar nog meer leuke, interessante boeken uit diverse genres? klik hier

Bazarow is een website die denkt aan de belangen van iedereen die meegewerkt heeft aan dit boek. Van schrijver tot publisher en van vertalers tot de boekhandelaren. Helaas zien we de laatste jaren dat veel online megagiganten de touwtjes in handen hebben omdat er meer online geshopt wordt. Dit is funest voor iedereen in de boekenwereld. Doordat de megagiganten de boeken met korting inkopen, worden de winsten van zowel de schrijver, vertalers, uitgeverijen als de boekhandelaren minder. Via Bazarow steun je dus de schrijver en vertaler van het boek, de uitgeverij maar ook jouw lokale boekhandel. Op een eerlijke manier! Een top initiatief als je het mij vraagt. Meer informatie vind je hier. Ik steun dit project en doe daarom mee met hun vriendenprogramma. Omdat ik graag mijn bijdrage wil leveren voor een eerlijke handel in de boekenwereld. Help jij de boekenwereld ook weer groter worden? ♥