Recensie | De som van jou en mij – Cecelia Ahern

Van uitgeverij Luitingh-Sijthoff mocht ik het boek De som van jou en mij van Cecelia Ahern lezen en daarover mijn mening vormen. Van haar boek De P.S. I Love You Club heb ik destijds ontzettend genoten. Zal Cecelia Ahern mijn hart met dit boek weer doen kloppen?

De som van jou en mij - Cecelia Ahern

Naam:
De som van jou en mij
Auteur: Cecelia Ahern
Uitgeverij: Luiting-Sijthoff
Aantal pagina’s: 331
Originele titel: Freckles

In De som van jou en mij heeft Allegra een gedurfde stap gezet: ze heeft haar excentrieke vader achtergelaten op het eiland waar ze is opgegroeid en ze is verhuisd naar Dublin om haar moeder te zoeken. Ze werkt als parkeerwacht en vervult nauwgezet haar rondes. Allegra leeft teruggetrokken en laat niemand bij haar in de buurt komen. Totdat een arrogante Ferrari-coureur haar op een dag een vraag stelt die haar leven overhoopgooit. In verwarring begint Allegra zich af te vragen: wie zijn de vijf belangrijkste mensen in mijn leven? Een opwindende zoektocht naar betekenis begint.

Een buitenstaander op zoek naar mensen die ze kan vertrouwen. Eén fascinerende vraag die iedereen aan het denken zet. Modern en sprankelend, en met de onvergelijkbare empathie en verbeeldingskracht die lezers zo waarderen aan Cecelia Ahern.

In De som van jou en mij volgen we dus Allegra, die opzoek is naar haarzelf, wie ze is en wie ze eigenlijk wil zijn. Haar vijf mensen waarmee ze de meeste tijd doorbrengt en die haar vormen zoals ze is. En dat laatste vind ik een ontzettend interessant uitgangspunt. Toen ik dit boek las werd ook ik meerdere malen gewezen op het feit wie mijn inner 5 eigenlijk zijn. Het is dus absoluut een verhaal die je laat nadenken, die jou ook weer even in het hier en nu brengt en over je keuzes laat nadenken.

Het verhaal inspireerde mij. Cecelia laat je realiseren dat die 5 personen die jou maken tot wie je bent, soms dichter bij je staan dan je zelfs soms denk. Of wanneer je mensen voor lief neemt, je niet meer in de gaten hebt hoe waardevol ze eigenlijk zijn. En met een boek zoals deze, drukt ze de lezer weer even met de spreekwoordelijke neus op de feiten: kijk om je heen! Waardeer de mensen om je heen en neem ze niet zomaar voor lief. En Cecelia is daar goed in, want in haar andere boeken wist ze ook prachtige boodschappen weer te geven in een verhaal. Ze is toch wel mijn Queen of inspiration als het gaat om inspirerende boodschappen in een boek.

En ondanks dat dit verhaal mij inspireerde, het onderwerp interessant was, heeft het niet met mij gedaan wat ik hoopte dat het zou doen. Het boek kwam langzaam opgang. Ergens driekwart van het boek begon ik echt van het verhaal te genieten, maar dat is in mijn ogen toch iets te laat. Het verhaal bleef wat op de oppervlakte. Ik kan je niet zeggen of ik Allegra nu echt heb leren kennen in het boek. Ja, ik weet dat ze soms wat onhandig kan zijn in haar sociale contacten, dat ze een unieke vogel is en dat ze opgegroeid is zonder haar moeder, maar echt dieper dan dat ging het niet. Jammer, want in dit boek had dat wel echt gekund.

Het einde daarin tegen vond ik prachtig. Allegra weet uiteindelijk haar 5 personen te vinden. Ze weet weer wie ze is en wie ze wil zijn. Ik vond het een prachtig en zeer passend einde. De sfeer voelde je en je wordt als lezer gewoon gelukkig van een einde zoals deze.

De som van jou en mij van Cecelia Ahern krijgt van mij een drie hartjes beoordeling. De boodschap en het onderwerp waren mooi, laten je als lezer nadenken en de mensen om je heen opnieuw waarderen. Wel vond ik het verhaal langzaam opgang komen en miste ik toch de diepte in het verhaal.

Zelf benieuwd naar dit boek? Koop bij je lokale boekhandel en probeer ze te steunen in de moeilijk tijd, maar ook daar buiten.

Heb jij De som van jou en mij al gelezen of op de TBR lijstje staan? Laat het mij dan zeker weten in de reacties hieronder, op Facebook of op Instagram

Getagd , , , , , , ,