Recensie | Zomer in het duincafé – Debbie Johnson

Zomer in het Duincafé is een veel besproken boek in de boekenwereld. Omdat ik van Feelgood houd, stond deze dan ook hoog op mijn lijstje om te worden gelezen. Nu was eindelijk de tijd daar en ben ik in deze serie van Debbie Johnson begonnen. Benieuwd wat ik er echt van vond en of de hoge verwachtingen zichzelf waar maken?

Zomer in het Duincafé - Debbie Johnson

Naam: Zomer in het Duincafé
Auteur: Debbie Johnson
Uitgeverij: Boekerij
Aantal pagina’s: 352
Originele titel: Summer at the Comfort Food Cafe

In het Duincafé, gelegen op een winderige heuvel, wordt het heerlijkste eten geserveerd, zoals prachtig gebakken broden, kleurrijke salades en zorgvuldig bereide cupcakes. Voor zowel toeristen als locals is het bouwvallige café met uitzicht op het strand een baken van vrolijkheid, goed gezelschap en geborgenheid. Een plek als geen ander, een plek die vriendschap serveert en waar een hartelijk welkom altijd op de kaart staat.

Voor Laura Walker, weduwe en moeder van Lizzy en Nate, is de beslissing om haar tienerkinderen uit hun vertrouwde omgeving weg te rukken en een hele zomer lang in een klein kustplaatsje in Dorset te gaan wonen, niet makkelijk. Haar besluit valt bepaald niet goed bij haar kinderen, en ook haar eigen ouders denken dat ze gek is geworden. Maar haar nieuwe baan in het café, en de mensen die ze daar ontmoet, geven Laura de mogelijkheid weer zichzelf te leren zijn – en heel misschien ook weer lief te hebben.

In Zomer in het Duincafé volg je Laura die een nieuw avontuur aangaat in het plaatsje Dorset. Het is een leuk hoofdpersonage die je ontzettend goed leert kennen in het verhaal. Ze is weduwe en struggled met veel dingen als het om de liefde gaat. Wanneer ze een nieuwe man leert kennen die ze wel erg leuk begint te vinden moet ze haar angsten en struggles op liefdesgebied toch echt onder ogen komen.

Debbie Johnson zet met dit boek niet alleen een heerlijk nieuwe feelgoodserie neer, ze creëert ook een hele fijne plek waar je je als lezer in terug kunt trekken. Bij het Duincafé is het alsof je als lezer thuis komt in een warme familie. Je gaat stuk voor stuk van de karakters houden, niet alleen van Laura de hoofdpersonage. En ondanks dat hoofdpersonage Laura toch het meest aan het woord is in dit deel, leer je toch ook de andere personages kennen. Op een iets oppervlakkige manier, maar wel net voldoende om nieuwsgierig te zijn.

Haar schrijfstijl is super fijn want Zomer in het Duincafé leest als een trein. Ook weet ze met een beeldende schrijfstijl de omgeving rond het Duincafé goed te beschrijven zodat je als lezer nog beter in het verhaal komt. Debbie weet in deze feelgood niet alleen liefde en geluk een plekje te geven, maar ook de serieuzere onderwerpen zoals verlies, rouw en opvoeding. Een feelgood verhaal met een diepere laag, ik denk dat een lezer dat ook wel eens fijn vind.

Daarom geef ik Zomer in het Duincafé van Debbie Johnson een mooie vier hartjes beoordeling. Het heeft alles wat een feelgood zou moeten hebben, en tegelijk ook meer. De personages zijn fijn en de setting is heerlijk. Daarnaast is de schrijfstijl van Debbie eentje waar ik graag meer van zie: vlot, duidelijk en met liefde.

Zelf ook benieuwd geworden naar Zomer in het Duincafé van Debbie Johnson? Koop bij je lokale boekhandel en probeer ze te steunen in deze moeilijk tijd, maar ook daar buiten.

Heb jij Zomer in het Duincafé van Debbie Johnson ook al gelezen? Wat vond jij ervan en kijk je uit naar het volgende deel in deze serie? Laat het mij weten in de reacties hieronder, op Facebook of Instagram. Laten we er gezellig over kletsen.