Hervertellingen, Kerstboeken, Klassiekers

Recensie | Dickens Kerstverhaal – Blossom Books Classics

Kerst is aangebroken en wat hoort er beter bij kerst dan een goed kerstverhaal. Dit jaar koos ik voor Dickens´ Kerstverhaal. Een van de hervertellingen uit de Wereldklassiekers van Blossom Books. Het verhaal sprak mij al jaren aan, alleen kon niet de juiste versie vinden waarin je taal technisch uit 1800 moet komen. Eindelijk was er deze versie. Benieuwd wat ik ervan vond en of ik net zo genoten heb als ik hoopte?

Dickens' Kerstverhaal

Naam: Dickens’ Kerstverhaal
Auteur: Charles Dickens, hertaald door Merel Leene
Uitgeverij: Blossom Books
Aantal pagina’s: 110
Genre: Literaire Fictie / Klassiekers
Originele titel: A Christmas Carol

Niemand is gieriger dan de oude zakenman Ebenezer Scrooge. In de nacht voor kerstmis laten de geesten van het verleden, het heden en de toekomst hem zien wat zijn leven voor gevolgen heeft. Is dit de man die hij wil zijn?
Charles Dickens’ A Christmas Carol opnieuw verteld door Merel Leene, met spookachtig mooie zwart-witillustraties van Sophie Pluim.

In Dickens’ Kerstverhaal, een van de klassiekers uit de Blossom Books Wereldklassiekers reeks, volg je de gierige vrek Ebenezer Scrooge, een bankier die als zijn levensmissie heeft om meer en meer geld te verkrijgen dan hij al heeft. Hij veracht alle andere zaken zoals vriendschappen, liefde en de kerstgedachte. Wanneer er drie geesten bij hem langs komen, proberen ze hem en zijn manier van leven te veranderen.

Het boek A Christmas Carol stond al een hele lange tijd op mijn verlanglijst, maar kreeg toch niet mijn volledige aandacht te pakken omdat ik vooraf al wist dat dit vaak in een lastige schijfstijl verteld is. Omdat het boek uit 1843 stamt en er toen een hele andere schrijfstijl was, was ik altijd bang dat ik het verhaal nooit zou gaan begrijpen of dat het mooie verhaal mij nooit zou gaan raken. Toen Blossom Books hun Wereldklassiekers uit ging geven en Dickens’ Kerstverhaal daar een van was, wist ik dat ik hem heel snel van mijn lijstje af zou gaan vinken. Deze hertaling kwam als geroepen.

‘Geen flauw benul heb je ervan hoeveel werk het is om het goede waartoe deze aarde in staat is tot bloei te laten komen. Geen flauw benul dat iedereen die in zijn eigen kleine kring goed probeert te doen, erachter zal komen dat het leven veel te kort is om al het nuttigs te doen wat hij in zich heeft. Geen flauw benul dat zelfs de grootste spijt niet opweegt tegen alle gemiste kansen in het leven.

Merel Leene weet Dickens’ Kerstverhaal prachtig neer te zetten. Ze heeft het prachtig vertaald en verteld. Ook in haar nawoord bespreekt zij uitgebreid wat ze wel en niet veranderd heeft. Ook de prachtige illustraties van Sophie Pluim geven een mooie toevoeging aan dit kerstverhaal. Al vind ik Scrooge wel wat eng afgebeeld. Het kerstverhaal is nu voor iedereen leesbaar en in handbereik gekomen met deze editie. Met deze makkelijk(er) beschreven versie van A Christmas Carol lees je nu makkelijker door het kerstverhaal van Scrooge heen. Merel Leene schrijft heel beeldend waardoor je af en toe gewoon het gevoel hebt dat je voor een van die vele mooi versierde winkeltjes staat of bij Fred thuis aan het kerstdiner zit.

Met dit boek wilde Dickens ons er aan herinneren dat vriendschappen, goedheid en vrijgevigheid belangrijk is. Zeker tijdens de kerstperiode, maar eigenlijk gewoon het hele jaar door. Mede door dit verhaal veranderde de kerstgedachte van vele mensen, toen het in 1843 uitkwam.

In de film The man who invented Christmas kijk je naar Charles Dickens die A Christmas Carol aan het schrijven is. De struggles die daarbij komen en hoe zijn leven op dat moment was. Heel toepasselijk dat ik deze film toevallig op tweede kerstdag gezien heb, terwijl ik ook bezig was in het boek Dickens’ Kerstverhaal. Het voegde zich allemaal samen, en dat tijdens kerst!

Ik heb ontzettend genoten van dit kerstverhaal en raad het iedereen aan om hem voor, tijdens of net na de kerstperiode te lezen. Dickens’ Kerstverhaal verdient in mijn ogen zijn vier hartjes beoordeling door het prachtig vertaalde verhaal, het beeldende schrijven en de mooie illustraties. Daarnaast is het boek ontzettend mooi vormgegeven met zijn rode linnen uitstraling en zilveren details.

Heb jij Dickens’ Kerstverhaal of een hertaling hiervan al eens gelezen? Laat het mij weten hieronder, op Facebook of op Instagram en praat gezellig mee.

Getagd , , , , , , , , , , , , , ,

1 gedachte over “Recensie | Dickens Kerstverhaal – Blossom Books Classics