Fantasie, Recensies, Young Adult

Recensie | Ketting van Goud – Cassandra Clare

Ketting van Goud was een van de titels waar ik ontzettend naar uit keek in 2021. Het verhaal sprak mij aan, maar ook de geweldige Limited Editie die ervan gemaakt is deed mijn hart sneller kloppen. Nog nooit heb ik iets gelezen van Cassandra Clare en met Ketting van Goud gaat dit de eerste keer worden. Benieuwd wat ik van haar boek vond en of ik hem jou aanraad? Lees dan snel verder.

Ketting van Goud - Cassandra Clare

Naam: Ketting van Goud
Auteur: Cassandra Clare
Uitgeverij: Luitingh-Sijthoff
Aantal pagina’s: 608
Genre: Fantasy
Originele titel: Chain of Gold
Uitvoering: Hardcover, Limited Edition

Cordelia Carstairs is een Schaduwjager, een strijder die getraind is om te vechten tegen demonen. Als haar vader beschuldigd wordt van een verschrikkelijke misdaad, reist ze af naar Londen om de reputatieschade van haar familie zoveel mogelijk in te perken. Daar komt ze twee jeugdvrienden tegen en ze voelt zich aangetrokken tot hun wereld vol schitterende balzalen, geheime opdrachten en bovennatuurlijke salons met vampiers, heksenmeesters en goochelaars. Al die tijd houdt ze haar geheime liefde voor James, die met iemand anders is verloofd, verborgen. Dan vallen demonen de stad aan en Cordelia ontdekt dat zij en haar vrienden iets te maken hebben met een duistere erfenis…

In Ketting van Goud volg je een vriendengroep van schaduwjagers en schaduwjagers to be. Zij proberen het op te nemen tegen het monster dat uit het niets opdoemt in het schaduwrijk en alle schaduwjagers en hun geliefden vermoord.

Cassanda Clare heeft met Ketting van Goud een spannend fantasie verhaal geschreven die voor zowel de jongere generatie als de oudere voor veel spanning en vermaak zal zorgen. In eerste instantie is Cordelia de hoofdpersonage, ook te zien aan de samenvatting die bij het boek hoort, maar toch volg je meerdere personages uit het boek. Zo leer je ook James en zijn zusje Lucie kennen en wordt er ook vanuit hun perspectief geschreven. Ik vond dit een mooie toevoeging omdat je daardoor nog meer met de personages mee kunt leven, hun emoties voelt en hun keuzes/gedachten beter snapt.

De schijfstijl van Cassandra is ontzettend fijn. Je leert de personages goed kennen waardoor je ze, hoe verder je in het boek komt, gaat omarmen. Ook weet Cassandra het schaduwrijk ontzettend goed neer te zetten. Waar ik bang was dat het een wereld zou worden vol poespas en niet begrijpende dingen, werd het juist een hele mooie, duidelijke en goed vormgegeven wereld met als London als voorbeeld. De personages uit Ketting van Goud hebben mij als lezer weten te vermaken en ik heb ze zelfs omarmt. In het speciaal Cordelia en James. Zonder spoilers te geven vind ik hun by far de leukste en krachtigste personages weergegeven.

Je leest zowel in de tegenwoordige tijd als in de verledentijd in dit boek. Ook deze beide tijdlijnen worden duidelijk en gescheiden van elkaar verteld wat jou als lezer duidelijkheid bied. Door af en toe terug te springen naar het verleden worden vele keuzes, liefdes en situaties nog duidelijker en tastbaarder. Dit maakt dat je het verhaal nog beter gaat begrijpen en het eindplaatje kloppend te maken.

Luitingh-Sijthoff wist van de eerste druk een prachtige limited editie te maken, welke ik natuurlijk moest bemachtigen. Het is een prachtig exemplaar geworden met een hele mooie omslag, een prachtige naked cover, geweldige art en een mooie houten boekenlegger. Ik vind dat dit soort dingen echt een stukje toevoegen aan de beleving van het lezen van het verhaal. Zeker als boekenliefhebber kun je dit soort prachtige uitgaven wel waarderen.

Ik vond dat Ketting van Goud geschreven door Cassandra Clare een mooie vier hartjes beoordeling verdient. Met de spanning die in het boek zit, het prachtig vormgegeven verhaal en de krachtige karakters kan ik niks anders zeggen dan dat ik van dit boek genoten heb. Met af en toe een klein langdradig stuk, wat het tempo iets vertraagde, vind ik een vier hartjes op zijn plaats. Ik kan in ieder geval niet wachten tot deel twee uit gaat komen begin 2022.

Zelf benieuwd naar dit boek? Koop bij je lokale boekhandel en probeer ze te steunen in de moeilijk tijd, maar ook daar buiten.

Heb jij Ketting van Goud van Cassandra Clare ook al gelezen? Had je de Limited Editie of de reguliere editie? Wat vond jij ervan en kijk je uit naar het tweede deel? Laat het mij weten in de reacties hieronder, op Facebook of Instagram. Laten we er gezellig over kletsen.

1 gedachte over “Recensie | Ketting van Goud – Cassandra Clare