Recensie | Jongen Verslindt Heelal – Trent Dalton

Voor uitgeverij HarperCollinsHolland mocht ik het boek Jongen Verslindt Heelal lezen voordat het uitgegeven werd. Waarvoor heel erg bedankt! Wat een eer is dat om te doen. Toen ik het persbericht las, werd ik gelijk getrokken door het verhaal. Drie weken voor de uitgeefdatum (vandaag) kreeg ik het e-book toegestuurd en kon ik al beginnen met lezen. Benieuwd wat ik van dit boek vind? Je leest het hieronder in mijn eerlijke review.

Recensie - Jongen verslindt Heelal - Trent Dalton

Naam: Jongen verslindt heelal
Auteur: Trent Dalton
Uitgeverij: HarperCollins Holland
Aantal pagina’s: 496 pagina’s
Originele titel: Boy Swallows Universe

Het leven van de twaalfjarige Eli Bell is ingewikkeld, met een verdwenen vader, een broertje dat weigert te praten, een junkiemoeder, een heroïne dealende stiefvader en een ex-gedetineerde en crimineel als oppas. Toch staat hij open en vrolijk in het leven en probeert hij een goed mens te zijn in een krankzinnige wereld. Maar het lot zorgt steeds voor nieuwe problemen, met Tytus Broz, de legendarische drugsdealer, voorop. Dan wordt Eli’s moeder gearresteerd en moet hij bij zijn onbekende vader aankloppen, waardoor hij oog in oog komt te staan met de criminelen die zijn wereld overhoopgooiden. En tot overmaat van ramp wordt hij ook nog eens verliefd op het meisje van zijn dromen…

Wow! Dit boek overtreft echt al mijn verwachtingen. In eerste instantie had ik een boek verwacht met een rauw verhaal over drugs, verslaving en alle drama die daarbij hoort. Wat ik kreeg was een verhaal met diepte, gevoel, spanning en humor.

Ik ben heel eerlijk als ik zeg dat ik in het begin zeker moest wennen aan de schrijfstijl van Trent Dalton. Maar over het algemeen moet ik altijd wennen aan nieuwe schrijvers en hun manier van vertellen. Toen ik eenmaal de eerste hoofdstukken gelezen had, wist het verhaal mij zo te pakken dat het mij niet meer losgelaten heeft tot de laatste bladzijde.

Jongen verslindt heelal is een heel indrukwekkend boek wat je niet in de koude kleren gaat zitten. Het is heel realistisch geschreven en als ik het dankwoord van Trent Dalton mag geloven zit er ook een stukje van zijn leven in verwerkt. Dit maakt het alleen nog maar realistischer. Daarnaast zit het vol met spanning en heftige momenten waardoor je alleen maar door wilt lezen en wilt weten wat de volgende stap in Eli’s leven gaat worden.

Om de spanning af en toe wat af te bouwen gebruikt Trent ook genoeg humor in dit boek. Dat weet hij zo mooi te verwerken dat het er gewoon in hoort en totaal niet ongepast is. Ook zitten er in dit boek zulke mooie gezegdes en quotes die heel inspirerend zijn en je laten nadenken over de dingen die geschreven worden. Mede door de humor en de inspirerende gezegdes wordt het boek op sommige momenten net even een stukje luchtiger.

De personages in dit boek zijn heel mooi beschreven. De broederliefde tussen Eli en Augustus is sterk. Ze zullen alles voor elkaar en hun moeder doen. Dat gevoel, die liefde, straalt ook echt van het verhaal af. Wanneer een schrijver dat gevoel bij mij weet te creëren is het in mijn ogen echt een goed boek.

Schrijfstijl Trent Dalton

De schrijfstijl van Trent Dalton was voor mij, zoals ik eerder al aangegeven heb, even wennen. Maar als je eenmaal in het verhaal zit pas je je ook snel aan. Aan elke nieuwe schrijfstijl moet je wennen. Toch vind ik dat deze schrijfstijl juist heel goed bij dit verhaal past. Het verhaal is duidelijk vormgegeven, inspireert je en laat je nadenken. Daarnaast wil je blijven lezen door de spanning van het verhaal. Ik hou van het ontdekken van nieuwe schrijvers en Trent Dalton is eentje waarvan ik blij bent dat ik hem heb ontdekt.

Mijn conclusie

Het einde is echt een klapper. Vol spanning en hartkloppingen. Het is een heel heftig einde met een traan en een lach. Maar wat een prachtig verhaal, wat een prachtig boek! Ik heb het boek met een zucht dicht geslagen. Jammer dat dit verhaal ten einde is, dat ik afscheid moet nemen van Eli en Augustus en ik niet meer kan genieten van alle inspirerende gezegden in dit verhaal.

Jongen verslindt heelal is in mijn ogen echt dik zijn vier hartjes rating waard. Dit is echt een verhaal die je lang in zijn greep houdt, een verhaal met diepte en vele andere gevoelens. Eentje die je gaat raken, maar die je ook aan het denken zet. Een heel mooi verhaal die je zeker gelezen moet hebben.

[bol_product_links block_id=”bol_5cb33b821b815_selected-products” products=”9200000101887236″ name=”Jongen verslindt heelal – Trent Dalton” sub_id=”” link_color=”003399″ subtitle_color=”000000″ pricetype_color=”000000″ price_color=”CC3300″ deliverytime_color=”009900″ background_color=”FFFFFF” border_color=”D2D2D2″ width=”250″ cols=”1″ show_bol_logo=”0″ show_price=”1″ show_rating=”1″ show_deliverytime=”1″ link_target=”1″ image_size=”1″ admin_preview=”1″]

Heb jij Jongen Verslindt Heelal al op je verlanglijst staan of heb je hem misschien inmiddels ook al gelezen? Wat vind jij van deze roman van Trent Dalton? Laat het mij weten in de reacties hieronder, op facebook of via Instagram. Ik ben heel erg benieuwd naar jullie meningen.