Recensie | Hazelwoud – Melissa Albert

Dit boek is de afgelopen weken een van de boeken die helemaal hot en happening zijn. Hij wordt veel besproken en de meningen lopen erg uiteen. Maar over een ding zijn we het allemaal eens, de cover Hazelwoud is gewoon pure perfectie! Reden genoeg om ook dit boek in te duiken. Ik kocht dit boek dan ook voor mijn trainingsweekend in Tilburg, zodat ik lekker kon lezen in een nieuw boek. Benieuwd wat ik van dit boek vind? Ik schreef een eerlijke recensie op basis van mijn eigen mening.

Hazelwoud - Melissa Albert

Naam: Hazelwoud
Auteur: Melissa Albert
Uitgever: Moon Young Adult
Aantal pagina’s: 334
Oorspronkelijke titel: The Hazelwood
Uitvoering: Hardcover

De zeventienjarige Alice is het grootste deel van haar leven samen met haar moeder op de vlucht geweest voor het ongeluk dat hen achtervolgt. Maar wanneer Alice’ oma, schrijfster van een duister sprookjesboek, op haar landgoed het Hazelwoud overlijdt, lijkt het ongeluk hen in te halen: Alice’ moeder wordt ontvoerd door een man die zegt dat hij uit het Achterland komt – de dreigende bovennatuurlijke wereld uit haar oma’s verhalen. Alice’ enige aanwijzing is het bericht dat haar moeder voor haar achterlaat:

BLIJF WEG UIT HET HAZELWOUD

Alice heeft haar oma’s fanatieke fans altijd zo veel mogelijk vermeden, maar nu zit er niets anders op: ze moet hulp vragen aan haar klasgenoot en Achterland-superfan Ellery Finch. Hij helpt haar gelukkig maar al te graag, al vraagt Alice zich wel af waarom hij zo gretig op haar aanbod ingaat. Om haar moeder terug te vinden, moeten Alice en Ellery afreizen naar het Hazelwoud, naar de wereld waar haar oma’s sprookjes hun oorsprong vonden. Zal Alice er tijdens haar zoektocht achter komen waar haar eigen verhaal begon… en vooral waar het misging?

Ik vind de cover echt adembenemend mooi. De blauwe kleur die gebuikt is voor de cover straalt iets mysterieus uit. Met de goude details van de zin ‘Blijf weg uit het…’ en de naam van de schrijfster is de cover gewoon compleet. Zeker een beauty die je voor de cover alleen al aan zou schaffen.

Melissa Albert is voor mij een nog onbekende schrijfster. Ik vind haar schrijfstijl creatief en opzich wel lekker weglezen. Helaas vind ik dat er wel een paar dure woorden in het verhaal verwerkt waren waar ik zelf soms niet eens de betekenis van wist. Ik ga dan ook twijfelen of iemand van 15 jaar of ouder dit wel gaat snappen. Toch ben ik wel benieuwd naar eventuele meerdere boeken van Melissa Albert. Haar schrijfstijl was absoluut niet slecht en ik zou graag meer van haar willen lezen.

Wat vind ik van het boek Hazelwoud?

Ondanks dat ik de cover echt waanzinnig vind en de samenvatting achter op het boek mij erg leuk leek, viel dit boek mij helaas erg tegen. Ik hou van sprookjes en fantasieverhalen. Je kunt en mag daar gewoon even heerlijk jouw fantasie laten gaan en dat is soms zo fijn!

Hazelwoud is een heel fantasierijk verhaal. Het zit vol mysterie en spanning. Helaas vind ik de verhaallijn van dit boek ietwat rommelig en onduidelijk. Er wordt een hele hoop verteld, waardoor het overzicht soms even zoek is. Ik vind een stukje mysterie in een boek erg leuk, het houd je scherp en zet je aan het denken. Echter is teveel mysterie niet leuk, dan wordt het verhaal te ingewikkeld en onduidelijk.

Toch vind ik Hazelwoud wel een ontzettend creatief verhaal. Een verhaallijn die erg uniek is en totaal niet voorspelbaar. Tot het einde is het nog niet duidelijk hoe het af zal gaan lopen, wat ik uiteraard een groot pluspunt vind. De karakters in het boek vind ik leuk. Alice, een vrouw die zegt wat ze vind en gaat door het vuur voor haar eigen moeder. Finch is een aardige, lieve jongen die erg nieuwsgierig is maar soms niet even betrouwbaar. Melissa Albert heeft deze personages heel leuk met elkaar verbonden en in het verhaal verwerkt.

Al met al zou ik dit boek niet heel snel aanraden. Toch vind ik de schrijfstijl van Melissa Albert niet slecht. Ik hoop alleen dat haar volgende boek wat meer raakvlakken heeft met mijn verwachtingen in een verhaal.

Ben je wel erg benieuwd naar dit boek?Bekijk op bol.com

Hoe hebben jullie het boek Hazelwoud ervaren? Waren jullie er wel helemaal fan van of vond je het net als mij toch tegenvallen? Laat het mij in de reacties hieronder weten 🙂

3 gedachten over “Recensie | Hazelwoud – Melissa Albert

1. Wat jammer dat het boek je zo is tegengevallen! Ik wilde het boek eerst kopen, maar na alle negatieve reacties ga ik het denk ik via de bibliotheek lenen. Ik lees in veel recensies dat het eerste deel van het boek niet echt aansluit bij de tweede helft. Had jij dat idee ook?

1. Klopt inderdaad. Ik vond de overloop van het eerste naar het tweede gedeelte van het boek ook niet heel mooi. Allemaal een beetje apart zeg maar.. Als je hem inderdaad niet meer wilt kopen, zou ik hem via de bibliotheek lenen. Wie weet vind jij het boek wel leuk en ben je het niet eens met sommige recensies. De cover alleen al is in ieder geval een genot voor het oog! Love the cover! 🙂