Hervertellingen, Recensies

Recensie | Mermaid – Louise O’Neill

Op Instagram zag ik in mijn feed de prachtige cover van Mermaid voorbij komen. Dit was destijds nog een oplage en was nog niet uitgebracht. Young and Awesome uitgeverij ging dit boek snel uitgeven en ik wilde dit boek hebben. Wat een prachtige cover! En een hervertelling van de kleine zeemeermin is nooit weg in je boekenkast. Ik pre-orderde dit boek en las hem in een teug uit.

Mermaid - Louise O'Neill

Naam: Mermaid
Auteur: Louise O’Neill
Uitgeverij: Young and Awesome
Aantal pagina’s: 272
Originele titel: The Surface Breaks

Ik kijk omhoog. Ik kijk naar de donkere zee, de woeste golven, en doe mijn best om een glimp op te vangen van het zwakke licht in de verte. Dat is waar mijn moeder naartoe is gegaan, naar boven. En daar moet ook ik naartoe als ik de antwoorden wil vinden waarnaar ik op zoek ben.

Diep in de zee, aan de koude Ierse kust, droomt zeemeermin Gaia van een leven zonder haar tirannieke vader. Wanneer ze eindelijk voor het eerst naar de oppervlakte mag zwemmen, wordt ze verliefd op een mensenjongen. Ze verlangt naar een leven boven water. Hoe hoog is de prijs die ze daarvoor moet betalen?

Diep in de zeé

Mermaid is een moderne hervertelling van het sprookje De Kleine Zeemeermin. Herinner je je de prachtige rode lokken van Ariel nog? De liefde voor haar familie en het zingen met de vissen? Gooi dat maar in de prullenbak. Louise O’neill laat in dit verhaal de feministische kant van het verhaal zien. De ongelijkheden tussen de man en de vrouw. De rechten die de vrouw niet heeft maar de man wel. Een wereld waarin de man geen tegenspraak duld van de vrouw en de vrouw in elke situatie zal moeten gehoorzamen.

Ondanks dat de verhaallijn ongeveer gelijk is, koning, dochters, verliefd worden op een mensenjongen etc, is het toch een heftig verhaal om te lezen. Het lieve, zoete, Disney achtige verhaal is er niet meer. Het is echt een verhaal vanuit een feministisch oogpunt. De realiteit wordt je af en toe in het gezicht gesmeten.

Louise O’neill weet het verhaal wel heel mooi vanuit het feminisme te vertellen en wellicht ogen te openen van mensen die het nooit op deze manier gezien hebben. Toch ben ik van mening dat het niet een boek is welke geschikt is voor kinderen onder de 15 jaar. Het verhaal leest verder heerlijk weg en af en toe wordt je wel even wakker geschud. Er zit een creatieve draai aan en is met een moderne draai helemaal op een hedendaagse 20ste eeuws leven gebaseerd. Jonge lui, feesten en drank.

Ook de cover is echt prachtig. De schubben van de zeemeermin zijn prachtig uitgebeeld en met een subtiel glittertje wordt het een prachtig geheel. De cover heeft, gezien het verhaal, wel een tè lieve uitstraling, wat je dan niet altijd weer terug vind in het verhaal.

[bol_product_links block_id=”bol_5c13c3beec00a_selected-products” products=”9200000095274230″ name=”Mermaid – Louise O’neill” sub_id=”” link_color=”003399″ subtitle_color=”000000″ pricetype_color=”000000″ price_color=”CC3300″ deliverytime_color=”009900″ background_color=”FFFFFF” border_color=”D2D2D2″ width=”250″ cols=”1″ show_bol_logo=”0″ show_price=”1″ show_rating=”1″ show_deliverytime=”1″ link_target=”1″ image_size=”1″ admin_preview=”1″]

Heb jij Mermaid ook gelezen? Wat vond jij van de hervertelling vanuit de ogen van het feminisme? Laat het mij weten in de reacties hieronder. Ik ben heel erg benieuwd naar jullie meningen.

1 gedachte over “Recensie | Mermaid – Louise O’Neill