Recensie | De aardbeiendief – Joanne Harris

Het boek De aardbeiendief kreeg ik van uitgeverij De Fontein, waarvoor mij dank! Ik keek erg uit naar dit boek. De cover heeft een hele frisse uitstraling waar ik altijd erg van houd als het om covers gaat. Daarnaast heb ik veel leuke dingen gehoord over Joanne Harris haar boeken waardoor ik nog enthousiaster was om dit boek te mogen lezen. Benieuwd wat ik van dit boek vind?

De aardbeiendief - Joanne Harris

Naam: De aardbeiendief
Auteur: Joanne Harris
Uitgeverij: Uitgeverij de Fontein
Aantal pagina’s: 366
Originele titel: The Strawberry Thief

2 hartjes rating

Na haar vele omzwervingen heeft Vianne Rocher in Lansquenet, waar ze ooit als buitenstaander de boel flink opschudde, eindelijk een thuis gevonden. Samen met haar dochter Rosette runt ze de chocolaterie. Zelfs père Reynaud is een goede vriend, in plaats van een tegenstander. Maar als de oude bloemist Narcisse sterft en een deel van zijn land aan Rosette nalaat, strijkt in zijn oude winkel een mysterieuze vreemdeling neer die een duistere wind doet waaien. Opnieuw loopt een scheidslijn door het dorp – maar dit keer staat Vianne aan de andere kant…

‘De waarheid is als een ui: de schillen worden afgepeld tot er een kern overblijft die je doet wenen’ – De aardbeiendief

De aardbeiendief is een verhaal die mij op sommige momenten een warm gevoel gaf. Er zit (in mijn ogen) een verborgen boodschap in die ik erg kan waarderen. Die boodschap betreft de personage Rosette. Zij is speciaal, kan niet praten en iedereen vind haar raar. Toch is er iemand die in haar gelooft en van haar houdt zoals ze is. Dit vind ik zo prachtig neergezet in dit verhaal. Ook zit er in De aardbeiendief een vleugje magie waardoor dit verhaal heel origineel en uniek wordt. Uiteraard moet je hier van houden.

De schrijfstijl van Joanne Harris vind ik persoonlijk heel erg wennen. De aardbeiendief wordt uit drie verschillende perspectieven verteld. In het boek wordt echter niet duidelijk wanneer uit welk personage verteld wordt. Toen ik aan dit verhaal begon snapte ik er nog vrij weinig van, totdat ik erachter kwam dat er vanuit drie personages verteld werd. Toen ik dat eenmaal in de gaten had kwam er een patroon in Joanne’s verhaallijn en schrijfstijl. Dit was voor mij dus erg wennen en kan het mij goed voorstellen dat dat voor anderen ook even zoeken is.

Serie

De aardbeiendief is het vierde boek van de ‘Vianne Rocher’ serie. Een verhaal die prima op zichzelf te lezen is. Toch raad ik aan om de eerdere delen wel te lezen. Daardoor ga je dit verhaal toch iets beter begrijpen en weet je wat er vooraf is gebeurd. Er wordt in dit verhaal namelijk vaak terug gekeken naar gebeurtenissen uit de vorige boeken. Mocht je de vorige delen niet gelezen hebben of niet willen lezen, dan is dat ook geen probleem, je zult dan iets langer nodig hebben om de personages te leren kennen. Ik heb zelf de vorige delen niet gelezen en daarom lukte het mij niet goed in dit verhaal te komen.

De cover is prachtig! Het heeft een frisse uitstraling en ik hou van de kleursamenstelling. Samen met de andere delen vormen ze een prachtig geheel. En ik denk oprecht dat wanneer je alle delen gelezen hebt, dit een hele leuke serie zal zijn.

Ik heb dit boek twee hartjes gegeven omdat ik heel erg moest wennen aan de schrijfstijl van Joanne. Ook kon ik niet goed in het verhaal komen doordat ik de vorige delen niet gelezen had. Toch vond ik de onderliggende boodschap van Narcisse aan Rosette echt heel mooi. Helaas is dit gewoon niet een serie voor mij.

Heb jij de vorige delen wel gelezen en ben je benieuwd naar het vierde deel De aarbeiendief? Via onderstaande link kom je gelijk op de juiste pagina en kun je dit boek bekijken en/of kopen.

[bol_product_links block_id=”bol_5d2e3c711888c_selected-products” products=”9200000107730230″ name=”De aardbeiendief – Joanne Harris” sub_id=”” link_color=”003399″ subtitle_color=”000000″ pricetype_color=”000000″ price_color=”CC3300″ deliverytime_color=”009900″ background_color=”FFFFFF” border_color=”D2D2D2″ width=”250″ cols=”1″ show_bol_logo=”0″ show_price=”1″ show_rating=”1″ show_deliverytime=”1″ link_target=”1″ image_size=”1″ admin_preview=”1″]

Heb jij De aardbeiendief van Joanne Harris ook gelezen? Wat vond jij ervan? Laat het mij weten in de reacties hieronder, op Instagram of op facebook. Ik ben heel erg benieuwd naar jullie mening!

1 gedachte over “Recensie | De aardbeiendief – Joanne Harris