Klassiekers

Recensie | Romeo & Julia – Tiny Fisscher

Romeo & Julia is een klassiek verhaal die eigenlijk iedereen wel kent. Althans, daar ga ik vanuit. Toen ik hoorde dat Blossom Books een reeks Classics uit ging geven en begon met Romeo & Julia móést ik die gewoon pre-orderen. Ik heb de film een aantal jaren geleden gezien, maar nog nooit het verhaal uit een boek gelezen. En het verhaal is geschreven toch eigenlijk altijd beter dan wanneer je de film kijkt. Ik ben dan ook super benieuwd naar dit pareltje!

Romeo & Julia

Naam: Romeo & Julia
Auteur: Tiny Fisscher
Uitgever: Blossom Books
Aantal pagina’s: 146
Oorspronkelijke titel: Romeo and Juliet

“Zou een roos minder zoet geuren als ze een andere naam zou dragen? Zelfs als je geen Romeo meer zou heten, zou je nog steeds dezelfde verrukkelijke man zijn.” Het wereldberoemde verhaal over Romeo & Julia, verteld door Tiny Fisscher in helder en begrijpelijk proza.

Tsja de cover.. Do I need to say more? Hij is echt prachtig! Blauw linnen met bladgouden details. Zo’n boek valt wel op in je boekenkast! Het is dat ik dit verhaal sowieso altijd al heel interessant heb gevonden, anders zou je hem bijna alleen al willen kopen om de cover! Ik hoop zo dat alle andere Classics van Blossom Books er ook zo prachtig uit komen te zien!

De achterkant van het boek geeft het eigenlijk al aan. Dit boek is (her) verteld door Tiny Fisscher. Dit keer niet met de moeilijke woorden en uitspraken van William Shakespeare, maar in begrijpelijke taal die ook de wat jongere mensen begrijpen. Het verhaal is op een heel begrijpelijke manier geschreven, wat ik wel kan waarderen. Dit gaat tenslotte om een wereldberoemd klassiek verhaal. Ik snap best dat jongeren en zelfs ouderen de literaire versie van Shakespeare niet willen lezen, dan is dit een prachtige vervanger. Zo blijft het verhaal verteld en zal deze klassieker blijven bestaan. Ook onder onze kinderen!

Wat vind ik van het boek Romeo & Julia?

Ik ken het verhaal natuurlijk al, gezien als film en natuurlijk vroeger op school wel eens ‘snel’ besproken. Maar nog nooit in verhaal/boek vorm gelezen. Ik kan je vertellen, ik heb genoten! Het verhaal is gewoon prachtig! Een heerlijk liefdesverhaal, wereldberoemd, waar we allemaal stiekem wel een beetje verliefd op zijn (naja, op de zelfmoord scène na dan). Hoe mooi is het, wanneer je op jonge leeftijd al iemand vind waarbij je voelt dat dat degene is waar je voor je leven mee samen wilt zijn. Oké tegenwoordig noemen we dat ‘kijken door een roze bril of te hard van stapel lopen‘, want bijna niemand vind op 14 jarige leeftijd the one. Maar juist omdat het een verhaal van vroeger is, accepteren we het in dit boek sneller. Normaal zou ik zeggen, wat onrealistisch geschreven, dat kan never nooit niet. Maar in dit geval denk ik daar zelf niet zo over. Vroeger ging het natuurlijk allemaal anders.

Ik hou wel van een klassiek liefdesverhaal. Ondanks dat ik het einde al wel ken, blijft het verhaal boeien en wil je door blijven lezen. Het is heel mooi verteld en beschreven. Zeker op een manier die jongeren ook zullen begrijpen. En dan natuurlijk de tekeningen in het boek niet te vergeten. Ik vind dat goed passen in een klassiek boek. Het voegt iets extra’s toe aan het verhaal en de inhoud van het boek.

Tevens is Romeo & Julia natuurlijk ook een verhaal met een boodschap! Het is niet alleen maar mooi, liefde en trouw aan elkaar zijn. Het is veel meer dan dat. Door de vete tussen twee families, wordt het twee onschuldige mensen moeilijk gemaakt om hun liefde voor elkaar te ontdekken en wordt het zelfs hun dood! Alleen maar omdat er een jarenlange vete is, waarvan eigenlijk niemand meer weet waarom en waarover. ‘Gewoon, omdat het altijd al zo was..‘ Het is het perfecte voorbeeld van iemand durven te vergeven. Een ruzie en twee koppige families. Dat het dan zo ver moet komen voordat de families eindelijk inzien dat het uit de hand is gelopen. Pas wanneer ze eindelijk beseffen dat ze te ver zijn gegaan, sluiten ze vrede.

Romeo & Julia, de Blossom Books Classic editie, staat zeker op mijn favorites lijst! Een klassiek verhaal tussen je favorieten is nooit weg, maar in combinatie met de cover is het echt een pareltje geworden. Ik hou van dit verhaal, ik hou van de prachtige tekeningen en dit is zeker zo’n boek die je eens in de zoveel tijd er gewoon weer eens lekker bij pakt om het weer opnieuw te lezen en te ervaren.

Ben jij ook benieuwd geworden naar deze prachtige Blossom Books editie van Romeo & Julia? Via onderstaande link kun je hem makkelijk en snel bekijken en/of bestellen. Doe je dat via onderstaande link, dan steun je Lovethesmellofbooks.nl ook nog een beetje. ♥️

[bol_product_links block_id=”bol_5bb3b153f2d0b_selected-products” products=”9200000095273951″ name=”Blossom Books Romeo & Julia” sub_id=”Blossom Books Romeo & Julia” link_color=”003399″ subtitle_color=”000000″ pricetype_color=”000000″ price_color=”CC3300″ deliverytime_color=”009900″ background_color=”FFFFFF” border_color=”D2D2D2″ width=”250″ cols=”1″ show_bol_logo=”0″ show_price=”0″ show_rating=”1″ show_deliverytime=”1″ link_target=”1″ image_size=”1″ admin_preview=”1″]

Wat vind jij van het verhaal van Romeo & Julia? Hou je ook zo van deze klassieker of is het juist allemaal net wat te zoetsappig? Laat het mij weten in de reacties hieronder. Ik ben erg benieuwd!