Recensies, Young Adult

Recensie | Inkt – Alice Broadway

Het boek Inkt, geschreven door Alice Broadway, won ik via de like actie van @UsBooksStory op Instagram. De cover alleen al is om verliefd op te worden. Shiny, strak maar toch ook speels. Toen ik hem ontving kon ik dan ook niet wachten om te beginnen met lezen. Toch blijft de vraag: zal de beauty van deze cover net zo pakkend zijn als het verhaal/inhoud van dit boek? Ik scheef er een eerlijke recensie over.

Inkt van Alice Broadway

Naam:
Inkt
Auteur: Alice Broadway
Uitgever: Young & Awesome
Aantal Pagina’s: 368
Oorspronkelijke titel: Ink
Prijs: €17,50

Is je ziel te vangen in een tatoeage?

Leora leeft in een wereld zonder geheimen: alle ervaringen, mijlpalen en misstappen worden als tatoeages op je huid weergegeven, zichtbaar voor iedereen. Leora kan tatoeages ‘lezen’: ze voelt de verhalen en emoties erachter. Daar zit niet iedereen op te wachten. Wanneer blijkt dat Leora’s vader niet was wie ze dacht dat hij was, komt haar hele leven – haar hele identiteit – op losse schroeven te staan.

Quote uit het boek: ‘De verhalen zijn ons verleden. Door ons verleden leven we ons heden.’

De Cover

Wat een prachtige, aantrekkelijke cover heeft dit boek. Zwarte en bronze kleuren doen deze cover leven. Als je het boek uit hebt, zal je de cover nog beter begrijpen. Nu zie je allemaal tekeningen die in elkaar overlopen en heb je geen idee wat het voor moet stellen. Wanneer je de laatste pagina gelezen hebt en nogmaals naar deze stunning cover kijkt, ga je zien waar elke afbeelding voor staat.

Schrijfstijl van Alice Broadway

Ik kende de schrijfster Alice Broadway niet toen ik dit boek begon te lezen en wist niet wat ik van haar schrijfstijl kon verwachten. Haar schrijfstijl is duidelijk, goed geformuleerd en leest heerlijk weg. Omdat er in dit boek vaker naar de geschiedenis van hun woonplaats wordt gerefereerd, worden die verhalen duidelijk aangegeven met een schuin lettertype. Dit maakt het makkelijk voor de lezer om het leven van de personages en de verhalen over de geschiedenis uit elkaar te houden. Daarnaast wordt alles heel mooi geformuleerd. Niet moeilijk geschreven of onduidelijke scenario’s. In de eerste hoofdstukken had ik even een ‘Waar gaat dit over’-moment, maar hoe verder ik in dit verhaal kwam hoe duidelijker alles werd. Inkt is een boek met een uniek verhaal en leest echt heerlijk weg!

Quote uit het boek: ‘We maken elke morgen een nieuwe start. Het verleden hoeft niet te bepalen wie je bent. Je fouten hoeven niet voor altijd te zijn. Er is ook genade, er is altijd genade.’

Wat vind ik van het boek?

Behalve de waanzinnige covercrush die ik voelde bij dit boek, leek het me ook een heel mooi verhaal. Toch wist ik niet goed wat ik kon verwachten. Het gaat over tatoeages, maar hoe kun je dat op een leuke manier verwerken in een boek, als hoofdonderwerp in een verhaal? Het boek Inkt is het bewijs dat Alice Broadway perfect weet hoe ze dit op een mooie manier kan verwerken in haar boek.

De eerste hoofdstukken waren best even wennen. Er is een open mind voor nodig en wat fantasie. Maar hoe verder ik in dit boek kwam, hoe mooier dit verhaal zichzelf ontpopte. Voordat ik het wist was ik super enthousiast over dit verhaal. Alice Broadway weet een uniek en origineel idee prachtig te verwerken in een mooi verhaal.

Je leeft mee met het verdriet en de stuggles van de hoofdpersonage Leora. Maar niet zodanig diep dat je er zelf verdrietig van wordt. Qua diepte blijft dit verhaal erg aan de oppervlakte. Er gebeuren niet heel bijzondere of spannende dingen en toch blijf je als lezer lezen. Toen ik eenmaal in het verhaal zat, wilde ik ook echt weten wat er aan de hand was en hoe het zou gaan eindigen. Ik vond het dan ook helemaal niet vervelend dat dit boek wat meer aan de oppervlakte bleef qua spanning of bijzonderheden.

Al met al vind ik het een heel mooie geschreven verhaal. Een prachtig boek aan de buitenkant en een nog unieker verhaal aan de binnenkant. Ik heb genoten van dit verhaal en zal dit boek daarom zeker aanraden aan vele andere lezers!

Interesse gekregen in dit boek?
Koop bij bol.com

Hebben jullie Inkt van Alice Broadway gelezen? Wat vinden jullie van de cover en het verhaal? Zou jij het aan iemand aanraden? Laat het me weten in de reacties hieronder of op Instagram. Ik ben benieuwd naar jullie kijk op dit boek.

De link naar bol.com is in samenwerking met het bol.com partnerprogramma. Door het belangstellende boek via mijn bol.com link te kopen, krijg ik een kleine vergoeding voor het promoten van dit boek op mijn website. Met deze kleine bijdrage kan lovethesmellofbooks.nl groeien en nog meer leuke acties organiseren. Help jij lovethesmellofbooks.nl groter worden? ♥

Getagd , , , , , , , , , , , , , , ,