Recensie | De genezer van Zalindov – Lynette Noni

Weer een limited editie. Ik ben echt een sucker voor limited edities. Maar gelukkig was menig bookstagrammer ook erg enthousiast over De genezer van Zalindov zelf. Hierdoor moest ik dit boek ook gewoon lezen. Het verhaal maakte mij nieuwsgierig. Benieuwd wat ik van dit boek vond? Je leest het hieronder.

De genezer van Zalindov - Lynette Noni

Naam: De genezer van Zalindov
Auteur: Lynette Noni
Uitgeverij: Boekerij
Aantal pagina’s: 384
Genre: Fantasie
Originele titel: The Prison Healer
Uitvoering: Hardcover, Limited Editie

De zeventienjarige Kiva Meridan zit al tien jaar vast in Zalindov: de beruchtste gevangenis van Wenderall, waar slechts weinigen levend uit komen. Iedere dag vecht ze, als enige genezer, voor haar leven en dat van haar medegevangenen. Als de terminaal zieke koningin van de rebellenbeweging Zalindov wordt binnengebracht, krijgt Kiva de taak om haar lang genoeg in leven te houden voor een Trial by Ordeal: een toernooi van vier proeven die gebaseerd zijn op de elementen. Alleen de gevaarlijkste criminelen krijgen deze straf: ze zullen onder de meest extreme omstandigheden lucht, vuur, water en aarde moeten trotseren om vrijgesproken te worden.
Gebukt onder deze verantwoordelijkheid ontvangt Kiva een gecodeerd bericht van haar familie, met één duidelijke boodschap: ‘Hou haar in leven. We komen eraan.’ De rebellenkoningin kan met geen mogelijkheid meedoen aan het toernooi zonder te sterven en Kiva besluit haar eigen leven op het spel te zetten door in haar plaats mee te doen. Als ze wint zal niet alleen de koningin, maar ook zijzelf haar vrijheid terugkrijgen. Alleen heeft niemand het toernooi ooit overleefd.

In De genezer van Zalindov volg je gevangene Kiva die al tien jaar gevangen zit in de gevangenis van Zalindov. Ze is genezer en buigt zich over iedereen die ziek, gewond of stervende is. Wanneer ze zichzelf opoffert om de vier proeven te doen, staat haar leven op het spel. En niet alleen die van haar.

Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik het verhaal wat langzaam op gang vond komen. Een beetje langdradig en saai misschien, maar niet perse slecht. Want in het stuk waar het verhaal langzaam op gang komt, leer je wel de personages goed kennen. Dit vond ik ontzettend prettig en daardoor doorloop je het latere verhaal ook beter. Toen de proeven eenmaal begonnen, kwam het verhaal echt op gang en werd ik in een soort van draaikolk meegesleurd in dit verhaal. De vriendschappen die ontstonden waren mooi, inspirerend en liefdevol. Hierdoor ga je als lezer echt van de personages, maar ook van het verhaal houden.

‘Het helpt als je iets hebt om voor te leven. Om voor te vechten. Het houdt je met beide benen op de grond, geeft je elke ochtend een reden om uit bed te komen. Het geeft een reden om te willen overleven. En soms maakt dat het verschil. Want als je hier opgeeft,’ ze wees naar haar hart, ‘dan kun je net zo goed dood zijn.’

De genezer van Zalindov is een prachtig fantasieverhaal vol mooie inspirerende gezegdes, liefde, maar ook een stukje machtsmisbruik wat je vaak in een gevangenis terug ziet. Dit maakt dat er toch ook een stukje realiteit in verwerkt zit, ondanks dat je te maken hebt met een fantasieverhaal. Het einde verraste mij echter compleet. HALLO plottwist en HALLO cliffhanger! De hype die om dit boek hing snapte ik in het begin niet zo, maar na het lezen van dit boek kan ik er compleet inkomen. Dit verhaal is goed, dit verhaal is spannend en tegelijk ook onvoorspelbaar.

Nooit eerder heb ik een boek gelezen van schrijfster Lynette Noni. De genezer van Zalindov is de eerste, maar zeker niet de laatste. Haar schrijfstijl is super fijn, rustig maar met veel spanning. Ze weet de spanning zo op te voeren, met als klapper op de vuurpijl een waanzinnig slot waar, ik denk, niemand op gerekend had.

‘Hoop was een drug en Kiva was een verslaafde. Ze kon niet blijven geloven, niet blijven vertrouwen, niet blijven hopen’

Ik vind dat De genezer van Zalindov zeker zijn vier hartjes recensie waard is. Het is een fijn fantasieverhaal met een goede spanningsboog. De schrijfstijl is fijn, ondanks dat het toch even inkomen was in het begin van dit verhaal. Maar daardoor leer je de karakters ook weer kennen. Ik kan niet wachten om te beginnen in het vervolg: De gevangene van Vallenia. Die inmiddels al uitgebracht is in ook een mooie limited editie.

Zelf ook benieuwd geworden naar dit boek? Helaas is de limited editie niet meer verkrijgbaar, maar er is nu wel een mooie gebonden versie uitgekomen.  Koop lokaal en steun hiermee jouw boekhandel.

Heb jij De genezer van Zalindov al gelezen of op de TBR lijstje staan? Laat het mij dan zeker weten in de reacties hieronder, op Facebook of op Instagram

1 gedachte over “Recensie | De genezer van Zalindov – Lynette Noni