Contemporary, Recensies, Young Adult

Recensie | Birthday – Meredith Russo

Enige tijd geleden kwam ik Birthday van Meredith Russo tegen. Prachtige cover, een schrijfster waarvan ik nog nooit iets gelezen heb en een heel interessant onderwerp. Reden genoeg om dit boek te kopen en te gaan lezen. Benieuwd wat ik van het boek vond? Je leest het hieronder in mijn eerlijke recensie.

Birthday - Meredith Russo

Naam: Birthday
Auteur: Meredith Russo
Uitgeverij: Best of YA
Aantal pagina’s: 256
Genre: Contemporary, Young Adult
Originele titel: Birthday

Eén dag uit het leven van twee beste vrienden. Zes jaar op rij.
Eric en zijn beste vriend Morgan zijn geboren op dezelfde dag, op hetzelfde tijdstip, op dezelfde plaats. Ze hebben deze ene dag altijd samen gevierd, maar hoe ouder ze worden hoe meer hun vriendschap verandert. Morgan voelt zich volkomen alleen en gevangen in haar lichaam. Terwijl ze worstelt met de moeilijke keuze om als haar ware zelf te leven, lijkt Eric een perfect bestaan te hebben als populaire footballspeler. Toch heeft ook Eric zo zijn problemen. Langzaam maar zeker groeien Eric en Morgan uit elkaar. Maar de enige bij wie je echt jezelf kan zijn is je beste vriend… toch?

Wauw! Meredith Russo creëert in Birthday een prachtig verhaal op veel vlakken. Een vriendschap die zo diep is dat ze elkaar vertrouwen, maar de angst voor een afwijzing toch dieper zit. Een boek waarin het LGBT+ onderwerp eindelijk een stem krijgt, een gezicht en belangrijker nog, een eigen verhaal.

Dit verhaal gaat over vriendschap, liefde maar ook over opgroeien en de struggle die pubertijd heet. We kennen het allemaal, we hebben het allemaal meegemaakt en dat maakt dit heerlijke boek zo tastbaar en herkenbaar tegelijk.

Meredith Russo is zelf transgender en vond dat het tijd werd dat er iemand een boek schreef over dit onderwerp die hier ook dagelijks mee te maken heeft. The perfect job voor Meredith. Ze vertelt dit verhaal met zoveel liefde en passie dat dit gewoon voelbaar is in dit boek. En het is waar. Wie kan zo’n verhaal beter schrijven dan iemand die zelf transgender is.

Voor mij was dit boek, deze young-adult, een echte eye opener. Dit verhaal opent je ogen en laat je zien hoe heftig een periode kan zijn wanneer je erg opzoek bent naar jezelf. Wie je bent en wie je wilt zijn. Dat dit zoveel heftiger kan zijn dan wijzelf, als buitenstaander, denken.

In Birthday volg je 1 dag uit de jongens hun leven. 1 dag, dezelfde dag, 6 jaar lang. Maar saai wordt het boek niet. Integendeel, naarmate de karakters ouder worden, groeien en zichzelf ontwikkelen, leer je ze beter kennen. Wat ik echter wel jammer vond in dit verhaal, waarom maar 1 dag van het jaar? In dit verhaal ontwikkelen de 2 hoofdkarakters zich heel erg, juist omdat ze zo zoekende zijn naar hun eigen identiteit. In een jaar kan er veel gebeuren en helaas wordt dat niet in kaart gebracht. Dat stukje ‘leven’ mis ik in dit boek.

De cover van dit boek is ook prachtig. Strak en rustig, niet teveel poespas. Iets wat precies bij dit verhaal past. Dat het over verjaardagen gaat is ook duidelijk. Mooi ook dat ze de kaars en de rug van het boek in regenboog kleuren hebben gemaakt, mooi detail! Hierdoor valt het boek op. En dat mag, want het is een verhaal dat gezien en gelezen mag worden.

Benieuwd geworden naar Birthday van Meredith Russo? Via onderstaande link kun je dit boek bekijken en bestellen.  De manier om niet je huis uit te hoeven maar tóch de boekenwereld te steunen!

Birthday van Meredith Russo verdient mijn 4 hartjes rating volledig. Dat je zo’n gevoelig maar tevens belangrijk onderwerp zo mooi kunt vertalen in een Young-Adult boek, laat zien dat er liefde in zit en dat het verhaal verteld mag worden.

Ik ben een voorstander dat dit onderwerp een onderdeel wordt in het onderwijs. Respect voor elkaar hebben en er voor elkaar zijn, wie iemand ook wil zijn. Met dit verhaal als voorbeeld is het een perfect boek voor op de leeslijsten.

Heb jij het boek Birthday van Meredith Russo ook al gelezen? Of staat hij juist nog op de planning voor 2020? Laat het mij weten in de reacties hieronder, op Instagram of Facebook. Gezelligheid kent geen tijd.

P.S. Opzoek naar een andere aanrader? Lees hier mijn andere recensies.