Recensie | Winter in de B&B – Kaat de Kock

Tijdens de winter lees ik graag boeken met een winterse/kerstachtige setting. Toen ik dit boek van Kaat de Kock tegen kwam wist ik dat deze perfect zou zijn voor mijn winter leesperiode van 2021. Niet alleen las ik al lovende woorden over deze feelgood, feelgood is natuurlijk altijd een goed idee. Zeker tijdens de winter. Benieuwd wat ik van Winter in de B&B vond? Je leest het hieronder.

Winter in de B&B - Kaat de Kock

Naam: Winter in de B&B
Auteur: Kaat de Kock
Uitgeverij: Hamley Books
Aantal pagina’s: 228
Originele titel: Winter in de B&B

Hanne is een twintiger die in een klein appartementje in de stad woont en probeert rond te komen van het loon dat ze verdient met een job waar ze een hekel aan heeft. Dan krijgt ze te horen dat ze een vakantiehuis in de Ardennen heeft geërfd. Als het ‘vakantiehuis’ een grote villa met gigantische tuin blijkt te zijn, heeft ze geen idee wat ze met zo’n huis aan moet. Tot haar moeder haar ervan weet te overtuigen om een bed and breakfast te beginnen. Samen trekken ze naar de Ardennen en proberen ze een nieuw leven én een zaak op te bouwen. Maar niet iedereen ziet hen even graag komen. Hanne doet er alles aan om het respect van de plaatselijke bewoners en vooral dan van die héél knappe klusjesman te winnen.

In Winter in de B&B volg je de leuke twintiger Hanne. Ze struggled met veel dingen in haar leven. Liefde, werk en heeft twijfels over haar vriendinnen. Wanneer ze een huis erft in de Ardennen, gooit ze het roer om en gaat ze er naartoe met haar moeder. Daar start ze een heel nieuw avontuur.

Ik kan niet anders zeggen dan dat ik ontzettend heb genoten van Kaat de Kock haar Winter in de B&B. Hoofdkarakter Hanne is een echte lieverd. Wil alles voor een ander doen en cijfert haarzelf daardoor regelmatig weg. Maar als ze eenmaal voor haarzelf en haar geluk kiest, begint ze een B&B in de Ardennen. En wat een heerlijke setting is dat.

Kaat haar schrijfstijl is ontzettend vlot en met veel humor. Het leest allemaal als een trein en het is daarom ook niet vreemd dat je dit boek in no-time uit hebt. Ze schrijft beeldend en weet zowel de B&B als de omgeving zo mooi te omschrijven dat het lijkt dat je er zelf even op vakantie bent. De wereld die ze creëert in dit boek is jaloersmakend, perfect en ik zou er echt zelf graag eens heen willen gaan. Het perfecte dorpje om in te wonen. De setting is prachtig. Het voelt als thuiskomen in een warm bed. Ik ben dan ook erg benieuwd of dit een creatie is van het creatieve brein van Kaat of dat het echt bestaat. Want ik wil hier naartoe!

Daarnaast is er ook een grote dosis humor aanwezig. Ik hou ervan, wat heb ik vaak hardop gelachen! Wat een heerlijke zelfspot heeft hoofdkarakter Hanne in dit boek. Ook komen er wat serieuzere onderwerpen naar voren zoals seksuele intimidatie op het werk, overspel in de liefde en het niet hebben van een kinderwens. Onderwerpen die soms heftig kunnen zijn. Toch weet Kaat deze onderwerpen op een leuke, luchtige manier en met humor in het spel te brengen. Dat siert haar.

Winter in de B&B is een heerlijke casual read. Een verhaal die je tussendoor gewoon ‘even’ kunt lezen. Wel tijdens de wintermaanden uiteraard, want dat doet de sfeer alleen maar ten goede. Bij dit boek hoef je niet na te denken en alleen maar te genieten. Zeker rond de wintermaanden en tussen de kerst,- en oud & nieuw drukte door een heerlijke read om op te pakken.

Kaat de Kock weet met Winter in de B&B dus een ontzettend leuk en casual verhaal neer te zetten. Eentje met humor en zelfspot, maar ook met een plek om bij weg te dromen. Het idyllische plaatsje is een droom, net als de B&B. Voor mij dus absoluut een verhaal die haar vier hartjes beoordeling dubbel en dwars verdient heeft.  Een aanrader? Absoluut! Lees hem vooral lekker tijdens de wintermaanden, dan beloof ik je dat de winterse sfeer je tegemoet komt!

Zelf benieuwd naar dit boek? Koop bij je lokale boekhandel en probeer ze te steunen in de moeilijk tijd, maar ook daar buiten.

Heb jij Winter in de B&B al gelezen of op de TBR lijstje staan? Ken jij schrijfster Kaat de Kock al een tijdje en heb je nog meer aanraders? Laat het mij dan zeker weten in de reacties hieronder, op Facebook of op Instagram

2 gedachten over “Recensie | Winter in de B&B – Kaat de Kock