Booktalk, Kinderboeken, Recensies

Recensie | Oppas en crècheboek

Sidenote: Alles was hieronder staat is gebaseerd op eigen ervaringen.

Van BBNC uitgevers kreeg ik dit prachtige oppas,- en crècheboek toegestuurd. Zoals velen van jullie weten ben ik op 27 oktober 2020 bevallen van een kerngezonde zoon genaamd Julian. Julian gaat na mijn zwangerschapsverlof naar de opvang omdat wij beide overdag werken. Van mijn dochter haar tijd bij de kinderopvang, weet ik nog dat ze in het begin vroegen om een simpel schriftje waar ze de dag van mijn dochter in op konden schrijven. Zo konden wij als ouders kijken wat ze gedaan had die dag, hoe ze zich gedragen had en hoe ze gegeten had. Ideaal en super leuk om als ouders zijnde dat terug te lezen. Ben je er toch een beetje bij ondanks dat je aan het werk bent.

Toen ik het oppas,- en crècheboek zag, wilde ik die reuze graag recenseren. Toen ik hem binnen kreeg was ik nog meer verrast dan ik had gedacht. Wat een ontzettend leuk boekje met een heel uitgebreide inhoud. Die inhoud wil ik vandaag aan jullie laten zien en bespreken.

Allereerst die buitenkant. Zo ontzettend uitnodigend en vrolijk! Je kunt duidelijk zien wat voor boek het is en dat de inhoud van het boek gaat om je kindje. De leeuwtjes op de voorkant geven dit boek een hele leuke touch, zeker in combinatie met de overige kleuren die gebruikt zijn. Het geeft een frisse, speelse uitstraling. Perfect voor een doeleinde zoals deze. Ook de binnenkant is voorzien van gele/goude details. Dit maakt het boek zo ontzettend lief!

Even voorstellen.

Het boek begin natuurlijk met een introductie van de kleine zelf. Wie is hij/zij, wie zijn de ouders, naar welke opvang gaat hij/zij en misschien niet geheel onbelangrijk: welke huisarts heeft de kleine man/vrouw. Ook allergieën, medische aandoeningen en medicatie kun je hier aangeven. Zo is degene die met jouw kindje werkt overal van op de hoogte.

Ook kun je er een leuke foto van jouw kleintje bij doen, mochten er dan meer kindjes zijn die zo’n leuk oppas,- en crècheboek hebben, je gelijk kunt zien van wie het boek is. Maar daarnaast natuurlijk ook super leuk om te zien hoe jouw kleintje groeit door de tijd heen.

Tip: Misschien leuk om op de daarvoor bestemde pagina’s foto’s te plakken die bij de oppas/op de opvang gemaakt zijn. Zo zie je hoe hij/zij verandert met de tijd.

Gegevens oppas/opvang.

Nadat je je kleintje voorgesteld hebt, komen er vier pagina’s waar de oppas/opvang hun informatie neer kunnen zetten. Mocht je vaker van oppas/opvang veranderen, dan heb je dus vier keer de mogelijkheid om dit in dit boek te wijzigen. Super handig.

Wat ik persoonlijk heel handig vind is dat je dus alle informatie bij de hand hebt op één pagina. Mijn ervaring bij mijn dochter is dat ik, als chaotische ouder, soms vaak informatie kwijt was. Telefoonnummers moest ik elke keer weer online opzoeken en een e-mail adres heb ik nooit opgeschreven. Ook het adres moest ik altijd opzoeken. Wanneer je dit allemaal bij de hand hebt, ben je een stuk sneller klaar. Heel efficiënt dus, als drukbezette ouder.

Ook leuk, de oppas/opvang kan er een leuke foto bij plakken van alle werknemers die met jouw kindje zullen werken (groepsfoto). Zo heb je een gezicht bij iedereen die dagelijks op de opvang werkt. Ik vind dat een fijne gedachten.

Hoe was de dag van jouw kindje?

De rest van het boek is gevuld met dagelijkse samenvattingen die ingevuld kunnen worden door zowel jij als ouders, als door de medewerker van de opvang.

Je kunt vanuit het thuisfront een berichtje schrijven naar de oppas/opvang. Denk hierbij bijvoorbeeld aan: wanneer je kindje niet lekker geslapen heeft en prikkelbaarder is dan anders óf zijn kiesjes komen door en hij/zij heeft ontzettend last van zijn ontlasting. Om maar eens een voorbeeld te noemen.

Als oppas/opvang kun je aangeven hoe jouw kindje gegeten en gedronken heeft, wat ik altijd graag wilde weten als ouder zijnde. Hoe zijn/haar humeur was en of hij/zij ook spulletjes meegenomen heeft vanuit huis. Mijn dochter nam dus altijd wat mee vanuit huis. De ene dag was het haar Nijntje, de andere keer haar step, autootje, fiets of iets anders waar ze op dat moment verzot op was. Super handig dus dat je dit nu kunt noteren, zodat je het niet meer zo snel kwijt raakt.

Verder kunnen er nog dingen genoteerd worden zoals de slaaptijden, wat je kindje gedaan heeft maar ook een let op! en een stukje voor bijzonderheden.

Een boekje die heel uitgebreid is, maar tegelijk een goed overzicht van de dag geeft. En nu hoor ik jou denken als ouder zijnde of misschien juist wel als juf/meester of oppas: Hier heb ik toch helemaal geen tijd voor. Als ik dit voor al mijn oppaskindjes moet doen, heb ik er een dagtaak aan. Klopt, maar het is soms als ouder al moeilijk genoeg om je kindje achter te laten. Daarnaast is het een kleine opzet waarin je niet heel veel hoeft te schrijven. Het gaat voornamelijk om de keywords, het belangrijkste. Het is namelijk fijn als je als ouder een beetje meegenomen wordt in de dag van je kind. Heeft hij/zij goed geslapen? Want dat ga je als ouder echt wel merken in de avond als het niet zo is. En heeft hij/zij goed gedronken of juist niet? Ik wilde dat als ouder graag weten omdat mijn dochter poepproblemen heeft gehad en het daardoor extra belangrijk was dat zij goed dronk en volkorenproducten at. En als mijn kindje die dag een verschrikkelijk humeur heeft gehad en de hele dag gehuild heeft, wil je dat ook graag weten.

Meestal als je je kindje bij de oppas/opvang ophaalt, maak je nog even een praatje of neem je de dag nog even kort door met de juf/meester. Maar soms (en ik spreek uit eigen ervaring) komen er ineens 4 ouders tegelijk hun kindje ophalen en mis je dat praatje en die dagsamenvatting. Je gaat dan naar huis zonder die uitgebreide informatie. Dan is zo’n boek echt een hele fijne uitkomst!

Mijn conclusie

Ik, als moeder, ben ontzettend enthousiast over dit oppas,- en crècheboek. Als ik terugdenk aan mijn voorgaande ervaringen dan denk ik dat juist dit boek een geweldige uitkomst is voor zowel ouder als opvang. Het invullen hoeft nog geen 5 minuten te kosten, maar de informatie die je als ouder krijgt is waardevol en een mooie herinnering voor later. Bij ons op de opvang doen ze er gelukkig niet moeilijk over, ik hoop bij jou op de opvang ook niet.

Heb jij ooit gebruik gemaakt van een oppas,- en crecheboek? Wat is jouw ervaring met zo’n invulboek? Of heb jij het als ouder juist heel erg gemist en wilde je dat het eerder op de markt was? Laat jouw bevindingen en mening hieronder achter. Of klets gezellig mee op mijn Instagram,- en/of Facebookpagina.

Heb jij een kleintje en ben je ook opzoek naar dit leuke Oppas,- en Crècheboek voor zijn/haar avonturen bij de oppas/opvang? Check de linkjes hieronder, dan kom je meteen bij de juiste producten.

Bazarow is een website die denkt aan de belangen van iedereen die meegewerkt heeft aan dit boek. Van schrijver tot publisher en van vertalers tot de boekhandelaren. Helaas zien we de laatste jaren dat veel online megagiganten de touwtjes in handen hebben omdat er meer online geshopt wordt. Dit is funest voor iedereen in de boekenwereld. Doordat de megagiganten de boeken met korting inkopen, worden de winsten van zowel de schrijver, vertalers, uitgeverijen als de boekhandelaren minder. Via Bazarow steun je dus de schrijver en vertaler van het boek, de uitgeverij maar ook jouw lokale boekhandel. Op een eerlijke manier! Een top initiatief als je het mij vraagt. Meer informatie vind je hier. Ik steun dit project en doe daarom mee met hun vriendenprogramma. Omdat ik graag mijn bijdrage wil leveren voor een eerlijke handel in de boekenwereld. Help jij de boekenwereld ook weer groter worden? ♥