Feelgood, Selfcare

Recensie | Ik heb mij – Marli Elisa

Begin deze maand kreeg ik een berichtje van Marli Elise, of ik haar feelgood selfcare boek Ik heb mij wilde lezen. In het kort legde ze mij uit waar het over ging en ik voelde gelijk een connectie met haar als persoon, maar ook met haar verhaal. Voor deze blogtour mocht ik hem lezen. Benieuwd waar het over gaat en wat ik ervan vond? Je leest het hieronder.

Ik heb mij - Marli Elisa

Naam: Ik heb mij
Auteur: Marli Elisa
Uitgeverij: Self published
Aantal pagina’s: 83
Genre: Feelgood Selfcare
Originele titel: Ik heb mij!
Uitvoering: e-book

Lottie is op de bruiloft van haar beste vriendin Kate als haar lichaam haar weer in de steek laat. Ze gaat naar huis en krijgt een hatelijk bericht van Kate. Wat voelt ze zich toch een enorme loser. Waarom kan ze niet zoals iedereen een normaal leven hebben? Voor Ralf probeert ze haar chronische vermoeidheid en pijn te verbergen. Ze doet haar uiterste best om ‘goed genoeg’ te zijn. Maar langzaam komt ze er achter dat dit niet is wat ze wil en ze kiest voor zichzelf.

Ik heb mij is een fijne feelgood shortstory, die ook een stukje selfcare met zich meebrengt. Lottie kampt met heftige vermoeidheid waardoor haar leven niet gaat zoals zij zou willen dat het gaat. Ze voelt zich een aansteller, alleen en niet begrepen. Een reactie wat je vaak terug ziet bij mensen die kampen met serieuze vermoeidheid. Door Lottie te volgen in haar weg naar het overschrijden van haar eigen grenzen tot het ontdekken van wie ze mag zijn, leer je niet alleen zelf je grenzen aan te geven, maar neem je ook een ontzettende wijze levensles met je mee.

Marli Elisa heeft een ontzettende fijne schrijfstijl. Het is een shortstory, maar het liefst wil je een veel groter verhaal van haar lezen. Het leest gewoon zo lekker weg, dat je er binnen no-time doorheen bent. Hoofdkarakter Lottie is een prachtig mens die heel mooi is neergezet in het verhaal. Je gaat echt van haar houden. Ik heb mij is een overzichtelijk verhaal met een goed in elkaar gezette verhaallijn. Dat is ook een van de redenen waarom dit verhaal dus zo lekker wegleest.

Daarnaast heeft dit verhaal mij ontzettend geraakt. Ik kamp zelf met heftige vermoeidheidsklachten en kon tijdens het lezen van Lottie haar verhaal mij zo goed inleven in haar leven. De emoties, frustraties en het verdriet dat zij voelde door het verhaal heen, voelde ik ook. Ik leefde ontzettend met haar mee en heb zelfs een paar tranen gelaten. Het is een prachtig verhaal, maar toch maakte het mij verdrietig. Verdrietig omdat ik haar zo goed snap en haar machteloosheid zo ontzettend goed begreep.

Natuurlijk zit er ook een hele luchtige kant aan het verhaal: de feelgood kant. En die combinatie heeft ze zo mooi in dit verhaal verwerkt. De selfcare en feelgood zijn zo goed in balans dat het echt ultiem genieten is. Je leest over vriendschappen, liefdes, struggles maar ook grappige stukken om het wat luchtig te houden. Dus wees niet bang dat het een beladen verhaal is (hangt er natuurlijk wel vanaf met welke achtergrond je het leest, want ik was als een dweil haha) Marli Elisa heeft een mooi gebalanceerd verhaal geschreven die ook jou zal laten genieten.

Maar het zou geen selfcare boek zijn als we ook niet een beetje voor onszelf zouden zorgen. En ook dit boek helpt daarin mee. Allereerst door de nieuwe mindset van Lottie te benoemen in het verhaal. Haar nieuwe mindset aan het einde van het verhaal is zo mooi, zo bewonderingswaardig en zo ontzettend sterk. Ik hoop dat ik ook ooit die mindset mag hebben en dat mijn omgeving die mindset ook zal accepteren. Maar niet alleen de mindset werkt mee aan jouw stukje selfcare. Bij het aanschaffen van dit boek, krijg je een maand lang gratis (online) yogalessen cadeau van een vriendin van Marli. Hoe lief! Ik ga het zeker proberen, want ik pak alles aan wat mij en mijn vermoeidheid zouden kunnen helpen.

Na het lezen van dit verhaal heb ik een heel fijn gesprek gehad met Marli Elisa. Het is een schat van een vrouw die naar je luistert en je begrijpt. Die dankbaar is en een ander wil helpen door middel van een feelgood selfcare boek zoals Ik heb mij.

Van mij krijgt dit boek een absolute 5 hartjes rating. Ik had er een ontzettende connectie mee, voelde de emoties in het boek en genoot van haar verhaal en schrijfstijl. Daarnaast weet ze het hele verhaal op een mooie, toch bijzondere manier neer te zetten en daarin zelfs handvaten mee te geven aan mensen die dit ‘probleem’ kennen. Feelgood, check! Selfcare, check!

Zelf benieuwd geworden naar dit verhaal? Je kunt hem gemakkelijk zelf online aanschaffen als e-book via de volgende link.
Ik heb mij – Marli Elisa

Maar mocht jij ook kampen met heftige vermoeidheid en heb je de behoefte hierover te praten, schroom dan alsjeblieft niet om mij een berichtje te sturen. Ik weet hoe vervelend het is en het soms erg eenzaam is omdat niet iedereen het begrijpt. Dan is het fijn als je iemand hebt waar je even tegenaan kunt praten. Stuur mij een berichtje via Instagram of Facebook. You are not alone!

Heb jij Ik heb mij van Marli Elisa al gelezen? Wat vond jij van dit feelgood selfcare boek? Of staat hij juist nu nog hoger op je verlanglijstje? Laat het mij weten via de reacties hieronder, via Instagram of Facebook.

Ik gebruik een link naar bol.com om het boek van deze schrijfster te promoten
Dit betreft een affiliate linkje in samenwerking met bol.com. Dit omdat dit boek (nog niet) verkrijgbaar is via jouw lokale boekhandel