Recensie | Hou me vast – Lori Nelson Spielman

Hou me vast is het eerste boek wat ik van deze schrijfster kocht. Het boek kwam in juni 2017 uit en er werd veel over gesproken wat mij erg nieuwsgierig maakte. Ik heb dit boek gelijk gekocht, maar besloot toen toch eerst ‘Een bijzonder jaar’ van Lori te lezen. Ik was meteen enthousiast over Lori Nelson Spielman en had eigenlijk net zulke hoge en mooie verwachtingen van ‘Hou me vast’ als van ‘Een bijzonder jaar’. Benieuwd of die ook waargemaakt worden? Hieronder lees je mijn recensie.

Hou me vast - Lori Nelson Spielman

Naam: Hou me vast
Auteur: Lori Nelson Spielman
Uitgever: Boekerij
Aantal pagina’s: 352
Oorspronkelijke titel: The Cactus

2 hartjes rating

Annies wereld stort in als haar zus Kristen omkomt bij een treinongeluk. Eigenlijk zou zij ook in die trein zitten… Annie voelt zich schuldig en zoekt steun bij haar moeder Erika, die op haar beurt in haar werk vlucht. Annie begrijpt niet wat er is gebeurd met haar liefhebbende moeder die altijd op alles raad wist.

Erika weet niet hoe ze met het verlies van Kristen om moet gaan. Ze durft Annie niet te laten zien dat ook zij zo haar zwaktes heeft en besluit alleen haar kracht te tonen. Maar Annie kan dit eenzame verdriet niet aan – en verdwijnt. In haar wanhoop denkt Erika weer terug aan haar eigen moeder, die ooit zei: ‘Je moet wat belangrijk is nooit verwarren met wat écht belangrijk is.’ Erika beseft dat ze alles op alles moet zetten om Annie te vinden – voordat ze ook haar tweede dochter verliest.

Ik vind je cover opzich wel mooi maar niet perse bijzonder. De boom op de cover zie ik als een soort van familie boom, die de familie weergeeft. De achtergrond is wat mij betreft wel wat geel. Waarom niet een andere kleur? Een wat neutraler kleur of de kleur van de lucht?

De schutbladen in dit boek zijn trouwens wel erg mooi. Geel, met de tekentjes die ook terug komen in de boom op de cover. Leuk detail!

Lori Nelson Spielman schrijft haar verhalen op een hele fijne manier. Ze schrijft vanuit meerdere personages. Toch wordt dit zo duidelijk aangegeven en beschreven dat je nooit in de war raakt vanuit welke personage je leest. Verder lezen haar boeken eigenlijk altijd heerlijk weg, geen moeilijke woorden of ingewikkelde zinsopbouw. Daarnaast beschrijft ze duidelijk de emoties van de karakters waardoor je nog dieper in het verhaal komt te zitten.

Wat vind ik van het boek ‘Hou me vast’

Ondanks dat veel mensen enthousiast waren over dit verhaal vond ik Hou me vast best wel tegenvallen. Het verhaal zelf is leuk bedacht, goed opgezet en uitgewerkt. Toch merkte ik in dit verhaal dat er regelmatig dingen herhaalt werden. Dingen die al eerder gezegd waren door de personages in het boek of situaties die opnieuw besproken werden. Dat vind ik persoonlijk erg jammer. Je weet het op een gegeven moment wel, wanneer het dan constant herhaald wordt, wordt het lezen steeds saaier. Het verhaal wordt vanuit twee personages verteld welke elk hoofdstuk omwisselt. De ene keer lees je vanuit moeder Erika en het andere moment vanuit dochter Annie. Ze moeten natuurlijk de dood van hun dochter/zus verwerken maar doen dat op beide een heel andere manier. En natuurlijk doet iedereen dat op een andere manier. Maar ik vond dat moeder en dochter wel heel ver uit elkaar staan met het verwerken van de dood van hun dierbare. Dat vind ik jammer en in het boek lijkt het wel alsof de hoofdpersonages daar niet eens mee zitten. Dat vond ik zo raar en niet passend bij de situatie. Hierdoor kreeg voor mij het verhaal ook een heel andere lading. Nee, helaas was dit boek voor mij echt een fail.

Ben jij, ondanks dat ik er niet heel enthousiast er over ben, wel heel erg benieuwd geworden naar Lori Nelson Spielman haar ‘Hou me vast’? Via onderstaande link kun je heel makkelijk via bol.com dit boek bekijken en misschien wel kopen. Hier steun je Lovethesmellofbooks ook nog een beetje mee .

[bol_product_links block_id=”bol_5b708852d5338_selected-products” products=”9200000076461566″ name=”Hou me vast – Lori Nelson Spielman” sub_id=”” link_color=”003399″ subtitle_color=”000000″ pricetype_color=”000000″ price_color=”CC3300″ deliverytime_color=”009900″ background_color=”FFFFFF” border_color=”D2D2D2″ width=”250″ cols=”1″ show_bol_logo=”0″ show_price=”1″ show_rating=”1″ show_deliverytime=”0″ link_target=”1″ image_size=”1″ admin_preview=”1″]

Heb jij Hou me vast van Lori Nelson Spielman ook gelezen? Vond jij het boek wel leuk of vond je het net als mij erg tegenvallen? Laat het mij weten in de reacties hieronder. Ik ben super benieuwd!