Feelgood, Nederlandse Toppers, Recensies

Recensie | De Stroopwafelshop – Astrid Harrewijn

Na heel wat enthousiasme op Instagram en de prachtige cover van De Stroopwafelshop, moest ik dit boek gewoon hebben. De cover alleen al is natuurlijk heel erg uitnodigend. Ik rende dus snel naar de boekhandel en kocht dit uitnodigende boek. Hopelijk is De Stroopwafelshop weer een topper in het Nederlandse rijtje. Benieuwd of het mijn run naar de boekhandel waard was? Je leest het hieronder.

De Stroopwafelshop - Astrid Harrewijn

Naam: De Stroopwafelshop
Auteur: Astrid Harrewijn
Uitgeverij: Boekerij
Aantal pagina’s: 320
Originele titel:
Uitvoering: Paperback

De ouders, vriend en beste vriendin van Suze nemen het haar niet in dank af als ze spontaan ja zegt tegen een bizarre uitdaging. Samen met nog twee vrienden uit haar studententijd doet ze mee aan een wedstrijd van de Stroopwafelfabriek: wie maakt in één jaar de meeste winst met een koffietentje waar de stroopwafels vers worden gebakken? De hoofdprijs is honderdduizend euro, de verliezers zijn slechts een ervaring rijker. Suze gaat het in New York proberen, haar vrienden gaan naar respectievelijk Rome en Parijs.

Nog voordat ze in het vliegtuig stapt heeft Suze al spijt van deze ondoordachte actie, en als ze door een taxichauffeur in het upcoming maar nog behoorlijk criminele Bushwick, Brooklyn, wordt afgezet, zakt de moed haar al helemaal in de schoenen. Gelukkig krijgt ze hulp van vier Mexicanen die haar koffietentje verbouwen, wordt ze gesteund door de kleurrijke buurtbewoners die dagelijks hun kopje koffie drinken aan de bewonerstafel, en vindt ze troost bij haar oppashond. Maar is dat genoeg om de hoofdprijs te winnen?

De Stroopwafelshop is een heerlijke feelgood waarin ‘een nieuw begin’, vriendschap en liefde centraal staan. Eentje die je niet meer neerlegt op het moment dat je er eenmaal in begonnen bent.

‘Tegenslag is niet je grootste vijand, je bent zelf je ergste vijand. Succes is niet maakbaar, je moet het leven nemen zoals het komt.’ – De Stroopwafelshop

De karakters in De Stroopwafelshop zijn allemaal zo leuk! Het is alsof je thuis komt in een warm bad. Een vriendengroep waarvan je zeker weet dat ze je zullen accepteren. De een open, de ander meer gesloten. Sommige leuker dan de ander, toch is de combinatie van deze vriendengroep en hun vriendschap precies goed.

Astrid Harrewijn schrijft met liefde, dat zie je terug in het verhaal en in de schrijfstijl. Het leest als een trein en alles is perfect in proportie. Precies genoeg struggles, precies genoeg spanning en precies genoeg liefde. Astrid houdt het realistisch. Daarmee maakt ze het verhaal tastbaar en geloofwaardig. Geloof en taboes worden aangehaald in dit boek. Maar op een leuke, luchtige en open manier. Door het op deze manier in het verhaal te verwerken krijgt het een wat diepere ondertoon met een luchtig randje. Perfect voor dit boek!

Ook de cover is als een snoepje in een snoepwinkel. Letterlijk! Alles wat in het boek verteld wordt, zie je terug op deze cover. Hierdoor past de cover perfect bij het boek. Met de mooie lichte kleuren geeft het een frisse uitstraling en zal hij shinen in jouw boekenkast.

‘Alles is gewoon fijn aan dit boek. Het verhaal, de karakters, de schrijfstijl, gewoon alles. Ik heb genoten van het begin tot het einde.‘ – Lovethesmellofbooks.nl

Benieuwd geworden naar de Stroopwafelshop? Via onderstaande link kun je dit boek bekijken en bestellen.  De manier om niet je huis uit te hoeven maar tóch de boekenwereld te steunen!

De Stroopwafelshop van Astrid Harrewijn krijgt van mij dus maar liefst 5 hartjes. Alles is gewoon fijn aan dit boek. Het verhaal, de karakters, de schrijfstijl, gewoon alles. Ik heb genoten van het begin tot het einde en ik kan niets anders zeggen dan het volgende. Astrid, maak je alsjeblieft een vervolg voor ons? 🙂

Liefs

P.S. Opzoek naar nog meer leuke boeken om te lezen? Klik dan gewoon hier.

Bazarow is een website die denkt aan de belangen van iedereen die meegewerkt heeft aan dit boek. Van schrijver tot publisher en van vertalers tot de boekhandelaren. Helaas zien we de laatste jaren dat veel online megagiganten de touwtjes in handen hebben omdat er meer online geshopt wordt. Dit is funest voor iedereen in de boekenwereld. Doordat de megagiganten de boeken met korting inkopen, worden de winsten van zowel de schrijver, vertalers, uitgeverijen als de boekhandelaren minder. Via Bazarow steun je dus de schrijver en vertaler van het boek, de uitgeverij maar ook jouw lokale boekhandel. Op een eerlijke manier! Een top initiatief als je het mij vraagt. Meer informatie vind je hier. Ik steun dit project en doe daarom mee met hun vriendenprogramma. Omdat ik graag mijn bijdrage wil leveren voor een eerlijke handel in de boekenwereld. Help jij de boekenwereld ook weer groter worden? ♥