Recensie | De kleine bakkerij aan het strand – Jenny Colgan

Zoals jullie recent in een van mijn Instagrampost hebben gezien, heb ik de afgelopen weken een beetje een dipje gehad wat lezen betreft. Hierdoor kwam ook mijn website wat op een lager vuurtje te staan. Het is dan ook alweer een tijd je gelezen dat ik van Luitingh-Sijthoff het boek De kleine bakkerij aan het strand mocht ontvangen. Ik heb dit boek natuurlijk met veel enthousiasme gelezen en wil deze enthousaisme graag met jullie delen. Benieuwd waarom ik zo enthousiast ben? Je leest het hieronder.

De kleine bakkerij aan het strand - Jenny Colgan

Naam: De kleine bakkerij aan het strand
Auteur: Jenny Colgan
Uitgeverij: Luitingh-Sijthoff
Aantal pagina’s: 368
Originele titel: Little Beach Street Bakery
Uitvoering: Paperback

In De kleine bakkerij aan het strand van Jenny Colgan staat het leven van Polly Waterford op zijn kop. Haar relatie is op de klippen en haar bedrijf is ook nog eens failliet. Kortom, ze moét weg. Ze komt terecht op Mount Polbearne, een klein schiereiland voor de kust van Cornwall, in een appartement boven een verlaten winkel. Om haar zinnen te verzetten begint ze met het bakken van brood, dat al snel meer dan een hobby wordt. Lees en leef mee met Polly die tegen wil en dank vriendschap sluit met de lokale bevolking, met vallen en opstaan haar leven weer richting geeft en bovendien valt voor een wel heel schattige huisgenoot die door het raam naar binnen komt waaien: de papegaaiduiker Neil.

Jenny Colgan heeft weer een prachtig boek geschreven. Een roman waarin je zoveel vindt. Van liefde en (nieuwe) vriendschappen tot een stukje spanning en geborgenheid. Van het laten zien dat je dromen achterna moet gaan tot aan het moment dat je de dingen moet waarderen die je al hebt. Dit boek zit boordevol met van alles en toch is het op zo’n goede manier in elkaar gezet dat het vlot door leest en alles in elkaar valt als een puzzel van duizend stukjes.

De schrijfstijl van Jenny Colgan is dan ook erg fijn. Geen gekke poespas, langdradige complotten of andere rariteiten. Gewoon een lekker vlotte manier van schrijven die bij een roman hoort en die je zo door het boek laat zweven.

‘Je hebt ineens zin om je eigen bakkerij te openen bij jou in de schuur.’

De personages in dit boek hebben stuk voor stuk hun eigen karakter. Dit maakt ze zo verschillend van elkaar, maar wanneer je dieper kijkt je toch ook veel vergelijkingen ziet. Ik vind dat zo leuk in het boek verwerkt. Hierdoor leer je ook echt iedereen in het boek kennen en maakt dat het verhaal nog meer voor jou, als lezer, gaat leven. Er was niet een personage die ik niet leuk vond of mij irriteerde, ze zijn echt stuk voor stuk verrassend en leuk. Ook de setting van het verhaal is leuk en fijn. Door het lezen van dit boek word je vanzelf weer helemaal zen. Of je hebt ineens zin om je eigen bakkerij te openen bij jou in de schuur. Althans, die gedachten had ik..

Ook weet Jenny Colgan ons nog even te verrassen. Je vindt in dit boek namelijk alle recepten van de producten die in De kleine bakkerij aan het strand worden verkocht. Ze staan gewoon allemaal achter in het boek uitgelegd. Dit geeft het verhaal net dat beetje extra wat het boek speciaal maakt. Ontzettend leuk bedacht Jenny Colgan!

Dit boek verdient in mijn ogen echt zijn vier hartjes rating. Het heeft alles wat een fijne roman moet hebben. Natuurlijk een dikke pluspunt voor de extra recepten aan het einde van dit boek. Dit geeft het gewoon net even dat beetje meer. Een absolute aanrader als je het mij vraagt en de cover is ook nog eens prachtig!

De kleine bakkerij aan het strand is het eerste deel van de Little Beach Street Bakery serie. Het tweede deel genaamd Zomer in de kleine bakkerij verschijnt in mei 2020 en is al te pre-orderen.

Ben je nu ook zo nieuwsgierig geworden naar dit boek? Via onderstaande link kun je dit boek bekijken, het eerste hoofdstuk lezen en eventueel zelf bestellen. Tevens vind je hieronder ook het tweede deel, mocht je die alvast willen pre-orderen. Doe je dat via onderstaande link, dan geef je lovethesmellofbooks.nl ook nog een beetje liefde!

[bol_product_links block_id=”bol_5d769ebfd40ae_selected-products” products=”9200000108570782,9200000116267783″ name=”De kleine bakkerij aan het strand 1 & 2″ sub_id=”” link_color=”003399″ subtitle_color=”000000″ pricetype_color=”000000″ price_color=”CC3300″ deliverytime_color=”009900″ background_color=”FFFFFF” border_color=”D2D2D2″ width=”250″ cols=”1″ show_bol_logo=”0″ show_price=”1″ show_rating=”1″ show_deliverytime=”1″ link_target=”1″ image_size=”1″ admin_preview=”1″]

Wat vond jij van De kleine bakkerij aan het strand of wat zijn jou verwachtingen van het tweede deel in deze serie? Laat het mij weten in de reacties hieronder, op Instagram of op het altijd gezellige facebook.