Fantasie, Recensies, Young Adult

Recensie | De Genadigen – Margaret Owen

Van Blossom Books ontving ik dit te gekke boek genaamd De Genadigen. De cover alleen al straalt iets van macht en duisternis uit en dat was dan ook de reden dat ik dit boek ontzettend graag wilde lezen. Met veel enthousiaste begon ik aan dit boek. Benieuwd wat ik ervan vond? Je leest het hieronder.

Naam: De Genadigen
Auteur: Margaret Owen
Uitgeverij: Blossom Books
Aantal pagina’s: 484
Genre: Fantasie
Originele titel: The Merciful Crow
Uitvoering: Hardcover

Fie leeft volgens één regel: zorg voor je eigen mensen. Ze behoort tot de Kraaien, de laagste kaste van het land. Ze worden opgejaagd, uitgespuugd door de bevolking, en ze hebben vrijwel geen rechten. Toch wordt er verwacht dat ze hun enige plicht vervullen: het ophalen en uit hun lijden verlossen van pestslachtoffers. Dus als Fie met haar Kraaien naar het paleis wordt geroepen voor de kroonprins, hoopt ze uitbetaald te worden voor de rest van haar leven. Als blijkt dat kroonprins Jasimir en zijn lijfwacht Tavin hun dood in scène gezet hebben, is Fie klaar om haar verlies te nemen – en misschien ook wel om hen te vermoorden. Ze besluit echter een deal met de prins te sluiten: zij beschermt hem tegen de meedogenloze koningin, prins Jasimir zal de Kraaien beschermen als hij eenmaal regeert. De vraag is of dat lukt, met een onvoorspelbare groep Kraaien, weerbarstige magie en het gevaar dat altijd op de loer ligt.

Wanneer je de personages en situaties eenmaal kent, raas je door dit boek als een tornado door het zuiden van Amerika. Het is gewoon zo goed!

Dit boek, dit verhaal is waanzinnig. Misschien wel een van de beste boeken die ik dit jaar heb (mogen) lezen. Machtspelletjes, vertrouwen, liefde, haat, vooroordelen en een beetje magie maakt dat dit verhaal origineel en creatief is. Je vind veel aspecten, maar niet tèveel.

De schrijfstijl vond ik wel even wennen. Vooral de eerste 80 pagina’s kwamen voor mij wat stroef opgang. Veel personages, de beginsituatie die uitgelegd werd en gelijk een politiek stuk waarin duidelijk werd hoe de vork in de steel zit in dit verhaal. Heel veel informatie om het verhaal gelijk goed te kunnen snappen. Eenmaal in het verhaal gezogen, laat het je niet meer los en wil je doorlezen. Wanneer je de personages en situaties eenmaal kent, raas je door dit boek als een tornado door het zuiden van Amerika. Het is gewoon zo goed!

Margaret Owen is voor mij een nieuwe schrijfster waarvan ik blij ben dat ik haar boek heb gelezen. Haar creativiteit en fantasie in dit boek maakt mij als lezer zo blij. Hoe fijn is het dan om te horen dat De Genadigen het eerste deel is van een duologie!

De cover is ook een aandachtstrekker. Zou ik deze in een oogopslag gekocht hebben in de boekhandel? Nee, daar ben ik eerlijk over. Maar toch heeft deze cover iets. Het is duister en ik voelde een bepaalde spanning bij het zien van deze omslag. Hierdoor wordt wel je aandacht getrokken en was ik gelijk ontzettend benieuwd naar wat er achter deze cover schuil ging. Ik ben blij dat ik dit keer niet naar mijn gebruikelijke zelf heb geluisterd, maar naar mijn boekenhart.

Achterliggende boodschap

De Genadigen gaf mij ook een boodschap mee. In dit boek leer je veel verschillende standen en rangen kennen (in dit boek heet het kasten). Je ziet dat de hogere rangen heel erg neer kijkt op de lagere rangen. Ze voelen zich beter en maken het leven van de ‘minderen’ een stuk moeilijker dan nodig is. Het grappige is dat ik het hier van de week ook over had, alleen dan in de vorm van hoog,- en laagopgeleiden. De conclusie is gewoon dat je elkaar nodig hebt. De een kan niet zonder de ander, of je nu een hoge rang hebt of een lage rang. Hoog geschoold bent of laaggeschoold. Dat zie je ook weer terug in dit verhaal want uiteindelijk had de prins het niet gered zonder de hulp van een kraai. Samen sta je sterker en waardeer elkaar. Je weet nooit wanneer je de ander nodig hebt.

Een heel bijzonder en leuk boek voor een heel brede leeftijdscategorie. De Genadigen heeft absoluut zijn vier hartjes rating verdient en staat in mijn lijst toch wel als een van de betere boeken van 2019. Waarom dan maar 4 sterren? Puur omdat ik in het begin heel erg in moest komen. Hierdoor heb ik het gevoel dat het eerste deel meer aan mij voorbij is gegaan dan de rest van het verhaal. Als het begin net zo vlot liep als de rest van het boek had het echt zijn vijf hartjes verdient! Wellicht deel twee! Ik kan in ieder geval niet wachten tot deze verschijnt.

Ook zo nieuwsgierig geworden naar dit boek? De Genadigen kun je bekijken via de link hieronder. Ook kun je hier het eerste hoofdstuk alvast lezen en hem eventueel bestellen. Mocht je dat laatste gaan doen, dan help je lovethesmellofbooks.nl ook nog een beetje!

[bol_product_links block_id=”bol_5d91fcc36293f_selected-products” products=”9200000108570995″ name=”De Genadigen – Margaret Owen” sub_id=”” link_color=”003399″ subtitle_color=”000000″ pricetype_color=”000000″ price_color=”CC3300″ deliverytime_color=”009900″ background_color=”FFFFFF” border_color=”D2D2D2″ width=”250″ cols=”1″ show_bol_logo=”0″ show_price=”1″ show_rating=”1″ show_deliverytime=”1″ link_target=”1″ image_size=”1″ admin_preview=”1″]

Heb jij de Genadigen al gelezen? Wat vond jij ervan? wat vond jij ijzersterk in dit verhaal en wat kon beter? Laat het mij in de reacties hieronder weten, op Instagram of gewoon gezellig op onze Facebookpagina

Getagd ,