Fantasie, Recensies, Young Adult

Recensie | De Goddelozen – Margareth Owen

In augustus kwam eindelijk het nieuwe boek van Margareth Owen uit: De Goddelozen. Dit is het vervolg op de vorig jaar verschenen De Genadigen. Omdat ik al groot fan was van het eerste deel, rende ik natuurlijk op de verschijning dag naar mijn dichtstbijzijnde boekhandel om een exemplaar te halen. Met een dubbel gevoel begon in aan het tweede deel. Zou ik weer in moeten komen in het verhaal en weet ik nog voldoende om zonder het eerste deel te herlezen door te gaan? Benieuwd wat ik van De Goddelozen vond? Je leest het hieronder in mijn recensie.

De Goddelozen - Margareth Owen (1)

Naam: De Goddelozen
Auteur: Margareth Owen
Uitgeverij: Blossom Books
Aantal pagina’s: 420 pagina’s
Genre: Fantasy, Young Adult
Originele titel: The Faithless Hawk

Als leider van de Kraaien weet Fie inmiddels dat mensen met koninklijk bloed niet te vertrouwen zijn. Toch hoopt ze dat prins Jasimir zich aan zijn belofte houdt en dat hij haar groep zal beschermen wanneer het zijn beurt is om Sabor te regeren. Maar dan kondigt zwarte rook de plotselinge dood van koning Surimir aan en begint zijn meedogenloze echtgenote Rhusana haar jacht op de troon.

Geen enkele Kraai zal veilig zijn als Rhusana de troon bestijgt, dus Fie moet in actie komen. Maar als de koningin de rest van de bevolking ervan overtuigt dat de Kraaien schuldig zijn aan de dood van koning Surimir, zijn ze genoodzaakt om onder te duiken. Wanhopig zoekt Fie naar een manier om haar Kraaien van de ondergang te redden. Wat moet ze beginnen tegen de machtige koningin en haar alsmaar groeiende leger? Ze rekent op de hulp van prins Jasimir, maar is dat genoeg? Arrow Line

Het verhaal gaat door waar het in de De Genadigen geëindigd is. Er is wel het een en ander veranderd in de tussentijd bij Fie en haar team en daardoor moet je als lezer wel weer even inkomen. Of dit ook het geval zal zijn wanneer je van deel 1 gelijk overstapt naar deel 2, is een ervaring die je zelf moet beleven. Bij mij zat er een jaar tussen. Toch, wanneer je er weer langzaam inkomt, pak je het verhaal en de hiërarchie snel weer op.

Het verhaal van zowel De Goddelozen als van De Genadigen vind ik ontzettend uniek. De wereld waarin het zich afspeelt, de karakters, de macht en het politieke aspect in het verhaal is op zo’n magnifieke manier neergezet, dat je daar als lezer alleen maar met respect naar kunt kijken. Dat maakt ook dat dit verhaal gewoon ijzersterk is. Het is een uniek, maar ook een heel divers verhaal. Niet alleen de politieke machtspelletjes worden om je oren geslagen, maar je ziet er tegelijk ook zoveel vriendschappen ontstaan en liefdes opbloeien. Een heel mooi contrast in een verhaal als deze. Daarnaast is Margareth Owen ook niet verlegen om in dit unieke verhaal een stukje LGBTQ+ aspect toe te voegen, wat het tegelijk ook weer een mooi modern tintje geeft.

‘Hij had altijd geweten dat ze niet onsterfelijk was, dat ze net als iederen kon bloeden, huilen en vallen. Maar diep vanbinnenhad hij dat nooit geloofd. Hij dacht dat ze simpelweg zou weigeren te sterven.’

De schrijfstijl van Margareth Owen is eentje waar je je hoofd wel bij moeten houden. Doordat er in dit boek veel gebeurd op politiek gebied en de machtsstrijden dagelijkse kost zijn in het leven van de hoofdpersonage Fie, kun je snel belangrijke dingen over het hoofd lezen. Verder heeft Margareth een hele fijne, duidelijke schrijfstijl en weet ze het verhaal echt levendig over te brengen op de lezer. De spanning en ongeloof in dit verhaal spatten af en toe uit het boek.

De Goddelozen is een heerlijk verhaal als je opzoek bent naar een magische wereld waarin rangen en standen een rol spelen. Maar het niet alleen om politiek gaat en je ook prachtige vriendschappen en liefdes ziet ontstaan. Waarin de plottwist die in dit boek zit je alleen maar meer van dit verhaal gaat laten houden. En waar je wederom leert dat hoge rangen niet zonder de lagere rangen kunnen. Waar je elkaar nodig hebt in plaats van elkaar af te vallen.

Ben jij nu ook benieuwd geworden naar dit unieke fantasie verhaal? Via onderstaande link kun je dit boek bekijken en bestellen.  De manier om niet je huis uit te hoeven maar tóch de boekenwereld te steunen!

Heb jij De Goddelozen van Margareth Owen ook al gelezen of staat hij inmiddels op je verlanglijstje? Laat het mij gezellig via een reactie hieronder, mijn Instagram,- of Facebookpagina weten.

Getagd , , , , , , , , , , , , , ,