Recensie | Al die schitterende hemels – Trent Dalton

Nadat ik eerste het Nederlands vertaalde boek Jongen verslindt heelal van Trent Dalton gelezen had, mocht ik nu van HarperCollins het tweede vertaalde boek lezen, namelijk Al die schitterende sterren. De cover alleen al is een genot om naar te kijken, maar is het verhaal erachter net zo´n genot om over te lezen? Benieuwd wat ik van zijn tweede boek vond? Je leest het hieronder in mijn eerlijke recensie.

Al die schitterende hemels - Trent Dalton

Naam: Al die schitterende sterren
Auteur: Trent Dalton
Uitgeverij: Harper Collins Holland
Aantal pagina’s: 448
Originele titel: All our shimmering skies
Uitvoering: Hardcover

Darwin, 1942. Terwijl Japanse bommen als regendruppels op Australië vallen, rent de twaalfjarige Molly Hook, de dochter van de grafdelver, voor haar leven. Ze is op zoek naar Longcoat Bob, die volgens haar een vloek over haar familie heeft uitgesproken. Ze onderneemt haar tocht met twee bijzondere reisgenoten: Greta, een actrice met een vlijmscherpe tong, en Yukio, een neergestorte Japanse gevechtspiloot. Terwijl het achter hen steeds donkerder wordt, schijnt boven hun hoofden de zon…

Al die schitterende hemels is een roman waarin je Molly volgt in haar reis naar antwoorden. Samen met Greta maakt ze de lange reis opzoek naar Longcoat Bob en krijgen ze te maken met goed & kwaad, maar ook met het maken van moeilijke keuzes en het vertrouwen van het onbekende.

Ik heb oprecht genoten van deze roman. Het is een waanzinnig goed geschreven verhaal met een nog beter uitgedachte verhaallijn. De hoofdpersonages gaan een groot avontuur tegemoet om de man te vinden die volgens Molly een vloek over haar familie heeft uitgesproken. Tijdens dit avontuur maken ze kennis met het goede in de mens, maar ook met het kwade in de mens. Door deze twee goed te combineren in het verhaal, wordt het ineens allemaal een stuk realistischer en tastbaarder.

Je leert de hoofdkarakters goed kennen tijdens deze reis. Molly is een powervrouw die ik in mijn hart gesloten heb. Ze is vastbesloten, avontuurlijk, ontzettend wijs en heeft een ontzettend liefdevol hart. Daarnaast is het verhaal heel beeldend geschreven. En dat klopt ook wel, want in het dankwoord lees je hoeveel research en gesprekken Trent Dalton gehad heeft om zich nog meer in te kunnen leven in het Australische landschap en alles wat je in dit verhaal tegenkomt. Juist door zijn research waan je je echt in het Australische landschap, is het beeldend geschreven en bijna tastbaar alsof je er zelf al eens geweest bent.

De schrijfstijl van Trent Dalton is eentje die je ligt of die je niet ligt. In het eerste boek had ik soms ook wat moeite met zijn manier van schrijven, maar hoe meer je er aan gewend raakt, hoe meer je het gaat waarderen. Ook in dit boek zijn de zinnen lang en bepaalde metaforen net puzzels. Een boek waar je dus echt je hoofd bij moet houden. Niet een ’tussendoortje’ dus, als je het mij vraagt.

Toch heb ik ontzettend genoten van zijn schrijfstijl. Wanneer je eenmaal door de eerste paar hoofdstukken heen bent, begin je er aan te wennen en leest het als een trein. Al die schitterende hemels zit vol met mooie diepzinnige gezegdes.

Trent Dalton zijn Al die schitterende hemels is in mijn ogen dus echt een heerlijke roman. Wel eentje waar je voor moet gaan zitten, maar als je er echt de tijd en ruimte voor neemt sluit ook jij dit verhaal samen met de hoofdpersonages in je hart. Een mooie 4 hartjes recensie voor Al die schitterende hemels van Trent Dalton.

Ook benieuwd naar Al die schitterende hemels van Trent Dalton? Hieronder vind je de link naar het boek. Het is via Libris, dus je steunt je lokale boekhandel ook nog! Win-Win

Koop bij Libris

Heb jij Al die schitterende hemels ook al gelezen? Wat vond jij ervan? Laat het mij weten in de reacties hieronder, op Instagram of op Facebook. Dan kletsen we daar gezellig verder.