Recensies, Thriller

Recensie | Zonder jou – Chantal van Gastel & Priscilla van Gastel

Chantal van Gastel is een van mijn favoriete schrijfsters. Toen zij samen met haar zus het boek Zonder jou begon te schrijven was ik erg enthousiast. Wel een andere genre, maar dat moest zeker goed komen. Zonder jou kwam hoog op mijn tbr lijst te staan. Toch duurde het enige tijd voor ik hem kocht en begon te lezen. Iets met een hele lange tbr lijst.. Zal deze nieuwe genre ook bij Chantal van Gastel passen? En is dit boek net zo goed als al haar andere boeken?

Zonder jou - Chantal van Gastel en Priscilla van Gastel

Naam: Zonder jou
Auteur: Chantal van Gastel & Priscilla van Gastel
Uitgever: Harper Collins
Aantal pagina’s: 384
Genre: Litaraire thriller
Oorspronkelijke titel: Zonder jou
Uitvoering: Paperback

Wat doe je als je kind een steeds groter gevaar vormt voor zichzelf én anderen?
Valerie staat op een keerpunt. Voor de tweede keer in haar leven. En beide keren werd ze hiertoe gebracht door haar grote liefde Oscar. De eerste keer was jaren geleden, toen ze haar voorspelbare leven inruilde voor een vrijgevochten bestaan met hem.
De tweede keer is nu, nu hij op het punt staat haar en hun zoon Mick te verlaten. Niet omdat hun liefde voorbij is, maar omdat Mick lijdt aan een persoonlijkheidsstoornis die zo ontwrichtend is dat Oscar het niet meer kan verdragen. Plots staat Valerie er alleen voor. Terwijl het gedrag van Mick angstaanjagend uit de hand loopt, probeert Valerie uit alle macht zichzelf en haar kind te beschermen. Maar hoe doe je dat, als het grootste gevaar van hemzelf afkomstig is?

In eerste instantie had ik geen mening over de cover. Hij is leuk bedacht, een gebroken snoephart. Achteraf gezien is het een heel mooi passende cover. Hij refereerd naar de inhoud van het verhaal. De snoeplollie refereerd in mijn ogen naar het snoep wat Mick niet mag eten omdat hij daar heel druk van wordt. Het gebroken hart van de liefhebbende mensen om Mick heen, die geen raad meer weten. Er is goed overna gedacht en daardoor is het echt een prachtige bijpassende cover!

Dit boek is door twee zussen geschreven. Je zou denken dat ieder een eigen stijl van schrijven heeft en dat je dat toch onbewust zou moeten merken in het verhaal. In Zonder jou is dit absoluut niet het geval. Alles loopt prachtig in elkaar over, je merkt gewoon niet dat er twee mensen aan gewerkt hebben. Daarnaast is het prachtig geschreven. Je voelt de emoties van de regels afspatten. Het verhaal loopt lekker door en leest goed weg.

Mijn mening over Zonder jou van Chantal van Gastel en Priscilla van Gastel

Wauw, wat een indrukwekkend boek! Het verhaal is zo realistisch, zo tastbaar dat je er gewoon de kriebels van krijgt. Ik heb zelf een dochter van nog geen 1,5 jaar oud. Als moeder zijnde vond ik dit een heel aangrijpend boek omdat ik me heel goed in kan leven in de situatie. Ik zou me net zo machteloos voelen als de ouders in het boek. Dat geeft mij een knoop in mijn maag, ik zou het niemand toewensen. Je denkt er niet dagelijks over na dat dit bij sommige gezinnen de situatie is, je denkt ook niet snel dat zoiets jou zal overkomen maar het zál je maar overkomen. Je gaat niet minder van je kind houden, je moet er alleen een oplossing voor verzinnen om het niet uit de hand te laten lopen. In dit boek wordt alles heel goed beschreven. Het verhaal is duidelijk, schokkend soms maar heel realistisch geschreven. Daardoor raakt het mij als moeder ook heel erg.

Dit boek zit boordevol emoties. Je schiet van verdriet, naar hoop en van angst weer naar liefde. Ik heb dan ook een groot deel van het boek met een knoop in mijn maag gelezen. Het is een literaire thriller op een ander niveau dan ik gewend ben. Geen moordenaars, verkrachters of alles in die gedachten, maar een heftige familiedrama waarin de situatie bijna niet te houden is. Of deze situatie onder controle gehouden kan worden, lees je in dit prachtige boek!

Ben je benieuwd naar dit boek?
Koop bij bol.com

Heb jij Zonder jou van Chantal van Gastel en Priscilla van Gastel al gelezen? Vond jij het net zo heftig als ik? Ik lees graag jullie mening over dit boek in de reacties hieronder.