Recensie | Enkeltje Ierland – Charlotte De Monchy

Toen Enkeltje Ierland van Charlotte De Monchy verscheen wilde ik hem al gelijk heel graag lezen. Helaas kwam het er steeds niet van.. iets met een te grote TBR-pile en een koopverbod. Ik heb Charlotte De Monchy haar eerste boek Zes Maanden Zonder ook verslonden en ben gek op deze schrijfster. Het was dan ook niet vreemd dat dit boek hoog op mijn verlanglijst stond. Uiteindelijk kreeg ik hem afgelopen december onder de kerstboom van de kerstman. Ein-de-lijk! Benieuwd of ik nog steeds fan ben van Charlotte De Monchy haar schrijfstijl en dus ook haar boek Enkeltje Ierland?

Naam: Enkeltje Ierland
Auteur: Charlotte De Monchy
Uitgever: Meulenhoff Boekerij
Aantal Pagina’s: 97
Oorspronkelijke titel: Enkeltje Ierland
Uitvoering: Bookazine, Paperback en Ebook
Prijs: €2,99 / €17,50 / €7,99

Dierenarts Lisa heeft Amsterdam en haar beste vriendin Tess achtergelaten voor een droombaan in het dorpje Brentwood op het Ierse platteland. Maar eenmaal daar dringt tot haar door dat als ze alleen maar hard werkt en met doorgewinterde boeren op leeftijd omgaat, de kans klein is dat ze ooit nog de liefde van haar leven gaat vinden. William keert na de dood van zijn ouders terug naar het enorme familielandgoed. Daar krijgt hij te horen dat de erfenis hem pas toekomt als hij kan aantonen dat hij zijn wilde jaren in Londen definitief achter zich heeft gelaten. Daartoe zal hij zich moeten verloven met een ‘geschikte’ vrouw. Hij kent in Brentwood niemand die in aanmerking komt – behalve misschien de knappe Nederlandse dierenarts. Maar laat er nu één man op de wereld zijn op wie Lisa echt niet zit te wachten…

Een prachtige, vrolijke en vooral typische Charlotte De Monchy cover. Hij past gewoon perfect bij het boek en het verhaal. Een vrouw samen met een hond, allebei laarsen aan, in een weiland, met regendruppels. Dat is toch een passende cover met een fantastische knipoog naar het beroep van een dierenarts in combinatie met Ierland.

Daarnaast blijft Charlotte De Monchy in dezelfde stijl qua cover als met haar vorige boek Zes maanden zonder. Dat vind ik altijd het mooie aan dit soort schrijvers, dat ze hun eigen boeken onderscheiden door alle covers in dezelfde stijl te laten ontwerpen. Ik noem dit dan ook ‘een typische Charlotte De Monchy’ – en dan natuurlijk op een hele positieve manier!

De schrijfstijl van Charlotte De Monchy is ook ontzettend fijn. Een heerlijk te lezen boek, geen moeilijke scenario’s, gewoon een heerlijke easy-to-read boek. Ze weet hoe ze humor op een leuke manier moet verwerken in haar verhalen, waardoor het een genot is om te lezen. Daarnaast zijn de hoofdstukken niet te lang, maar ook niet te kort, je kunt dus heerlijk nog snel voor het slapen gaan nog een hoofdstuk lezen zonder dat je halverwege moet stoppen haha. Het boek wordt verder vanuit 2 perspectieven geschreven, namelijk in het ene hoofdstuk vanuit Lisa en in een ander hoofdstuk weer vanuit Kathy. Toch wordt dit duidelijk weergegeven waardoor je niet in de war kunt raken en je precies weet wanneer je vanuit welk karakter leest.

Wat vind ik van het boek Enkeltje Ierland?

Charlotte De Monchy is gewoon mijn favoriete schrijfster blijkt wel weer. Met het boek Zes maanden zonder wist ze de spijker op zijn kop te slaan qua genre, inhoud, personages, humor.. gewoon alles. Nu, in Enkeltje Ierland doet ze dat gewoon weer! Wat een heerlijk boek. Een luchtig boek met een luchtig verhaal over vriendschappen, liefdes en de dagelijkse struggles. Gewoon een verhaal waar jij en ik ook de hoofdrol in zouden kunnen spelen. Een verhaal dat realistisch is, af en toe voorspelbaar maar waar je lekker in weg kruipt wanneer je lekker weg wilt zwijmelen in een fijn, zoet en romantisch verhaal.

Van begin tot eind heb ik dit boek letterlijk verslonden. Je blijft gewoon lezen. De personages zijn grappig en leuk. Ze hebben stuk voor stuk hun eigen humor. Lisa weet wat ze wilt en zegt alles precies zoals zij het vindt. Met heerlijke humoristische situaties als gevolg. En dan nog maar te zwijgen over dé hunk uit dit verhaal. *hartje klopt sneller*. Hij deed me een beetje aan Christian Grey denken doordat hij zich ook zo mysterieus gedroeg. Niet door zijn unieke fantasieën in fifty shades hoor, dat is namelijk in dit verhaal niet van toepassing haha.

Ik vind het dus een heerlijk boek en Charlotte De Monchy bewijst gewoon maar weer dat haar boeken gewoon the perfect fit voor mij zijn. Ze verwerkt alles in haar boek waar ik van houd. De karakters, de settings, de vriendschappen, de emoties, de liefdes, de combinatie is gewoon om te genieten. Op naar haar nieuwste boek ‘Eens gegeven’!

Ook benieuwd geworden naar Enkeltje Ierland van Charlotte De Monchy?

Bekijk op bol.com

Ben jij ook zo’n fan van de boeken van Charlotte De Monchy? Heb jij haar boeken gelezen of ben je dat nog van plan? En wat vind jij er van? Laat het me weten in de reacties hieronder 🙂